Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: 2009 ÖSS Soruları ve Müfredattaki Yeri  (Okunma Sayısı 5252 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« : 21 Haziran 2009, 09:52:42 »


Okullardan 2009 Öss sorularının müfradat açısından değerlendirmesinin yapılması istenmekte. Bu konuda yardımlarınızı ve eleştirilerinizi bekliyorum.
14-   X ve Y noktaları aynı meridyen üzerinde olmalarına karşın yaz mevsiminde. Y kentinde Güneş X kentinden daha önce batmaktadır
Bu durumun oluşum nedeniyle aşağıdakilerden hangisinin oluşum nedeni aynı değildir?
A) Aydınlanma çemberinin yıl içinde yer değiştirmesi
B)   Yerin, ekseni etrafındaki dönüşünün batıdan doğuya doğru olması
C)  Kuzey Yarım Küre'de yaz mevsimi yaşanırken. Güney Yarım küre'de kış mevsiminin yaşanması
D)   Yeryüzündeki bir noktaya güneş ışınlarının düşme açısının yıl içinde değişmesi
E)   Gündüz süresinin yıl içinde değişmesi

ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.9.7. Dünyanın şekli ve hareketlerinin sonuçlarını farklı iklim kuşaklarının oluşumuna etkileri açısından yorumlar.
Kayıtlı
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« Yanıtla #1 : 21 Haziran 2009, 09:53:59 »

15-










Türkiye'nin coğrafi koordinatları göz önüne alın¬dığında, yukarıda numaralarla gösterilen merkez¬lerden hareket eden uçakların Türkiye'ye ulaşabil¬meler) için hangi yönü izlemeleri gerekmektedir?
I                           II                         III
A)    Doğu                    Kuzeydoğu            Kuzey
B)    Kuzeydoğu           Doğu                     Kuzeybatı
C)    Kuzey                  Batı                        Güneydoğu
D)    Batı                      Doğu                      Kuzeybatı
E)    Kuzeydoğu          Güneydoğu             Batı

ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.9.4. Koordinat sistemi ve haritayı oluşturan unsurlardan yola çıkarak zaman ve yere ait özellikler hakkında çıkarımlarda bulunur.
Kayıtlı
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« Yanıtla #2 : 21 Haziran 2009, 12:12:21 »

2009 ÖSS COĞRAFYA SORULARI  (SOS–1)
14-   X ve Y noktaları aynı meridyen üzerinde olmalarına karşın yaz mevsiminde. Y kentinde Güneş X kentinden daha önce batmaktadır
Bu durumun oluşum nedeniyle aşağıdakilerden hangisinin oluşum nedeni aynı değildir?
A)   Aydınlanma çemberinin yıl içinde yer değiştirmesi
B)   Yerin, ekseni etrafındaki dönüşünün batıdan doğuya doğru olması
C)  Kuzey Yarım Küre'de yaz mevsimi yaşanırken. Güney Yarım küre'de kış mevsiminin yaşanması
D)   Yeryüzündeki bir noktaya güneş ışınlarının düşme açısının yıl içinde değişmesi
E)   Gündüz süresinin yıl içinde değişmesi
ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.9.7. Dünyanın şekli ve hareketlerinin sonuçlarını farklı iklim kuşaklarının oluşumuna etkileri açısından yorumlar.

15-










Türkiye'nin coğrafi koordinatları göz önüne alın¬dığında, yukarıda numaralarla gösterilen merkez¬lerden hareket eden uçakların Türkiye'ye ulaşabil¬meler) için hangi yönü izlemeleri gerekmektedir?
I                           II                         III
A)    Doğu                    Kuzeydoğu            Kuzey
B)    Kuzeydoğu           Doğu                     Kuzeybatı
C)    Kuzey                  Batı                        Güneydoğu
D)    Batı                      Doğu                      Kuzeybatı
E)    Kuzeydoğu          Güneydoğu             Batı
ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.9.4. Koordinat sistemi ve haritayı oluşturan unsurlardan yola çıkarak zaman ve yere ait özellikler hakkında çıkarımlarda bulunur.

16- "Dün Ankara'da hava sıcaklığı mevsim normallerinin altına düştü. Kuzeybatıdan esen orta şiddetteki rüzgâr sıcaklığın daha da düşük hissedilmesine neden olurken aralıksız yağan yağmur birçok semtte su baskınına yol açtı."
Yukarıda verilen herhangi bit güne ait meteoroloji bültenine göre, Ankara'da belirtilen günle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A)    Gün boyunca alçak basıncın etkili olduğuna
B)    Sıcaklık değerlerinin 0 C0'nin altına düştüğüne
C)   Ocak ayına ait bir gür olduğuna
D)   Yağışın konveksiyonel olduğuna
E)    Bağıl nemin düşük olduğuna
ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.9.10. Harita ve grafikleri kullanarak iklim elemanlarının oluşumu ve dağılışı üzerinde etkili olan faktörleri sorgular.


17-   Orman üst sınırını sıcaklığın yetersizliği ve yükselti belirler.







Buna göre, haritadaki numaralanmış yerlerin han¬gisinde orman üst sınırının en yüksek olması bek¬lenir?
A) I                B) II                C)  III               D) IV               E)V
ÖĞRENME ALANI:  A.  DOĞAL SİSTEMLER
KAZANIM: A.10.7. Haritalar, kesitler ve fotoğraflar kullanarak bitki topluluklarının dağılışı ile iklim ve yer şekillerini ilişkilendirir.

18-   Bir grup coğrafyacı mayıs ayında Ankara'dan yola çıkarak, üç gün süren araştırma gezisi sonunda Kon¬ya üzerinden Antalya'ya ulaşmışlardır.
Yolculuk boyunca ve yolculuk sonundaki gözlem¬lerle ilgili aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi yapılamaz?
A)   Tuz Gölü çevresindeki toprakların bir kısmında ekim yapılmadığı
B)    Akdeniz'e yaklaştıkça bozkırın yerini orman örtü¬sünün ve makinin aldığı
C)   Güneye gidildikçe geceyle gündüz arasındaki sıcaklık farkının azaldığı
O)   Dağlık alanlarda rüzgâr erozyonunun düştürdü¬ğü biriktirme sekilerinin yaygın olduğu
E)   Torosların güneyine geçildiğinde arpa, buğday tarlalarının yerini sebze ve meyve bahçelerinin aldığı
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.10.1. Haritalar üzerinde, Türkiye’deki toprak tipleriyle dağılış özelliklerini ilişkilendirir.
KAZANIM: C.10.3. Türkiye’deki doğal bitki topluluklarını, türlerinin zenginliği ve yetişme şartlarını ilişkilendirerek dağılışlarını analiz eder.

19-  Orhan: Hafta sonu Sinop'taki Hamsilos Koyunu gez¬dik. Rehberimiz burasının IV. Jeolojik Zaman'daki buzullaşmaların etkisiyle oluştuğunu ve Türkiye'nin tek fiyordu olduğunu söyledi.
Yeliz:     Rehberiniz bir hata yapmış olmalı. Çünkü………………….
Yeliz, aşağıdakiler den hangisini söylerse Orhan'a doğru bilgi vermiş olur?
A)  IV. Jeolojik Zaman'ın hiçbir döneminde buzul¬laşma olayı etkili olmamıştır.
B)   Hamsilos Koyu. dalga aşındırması ile oluş¬muştur,   
C)   Fiyortları oluşturan kuvvet, buzullaşma değildir.
D)  Hamsilos Koyu'nun oluşmasında gelgit olayları etkili olmuştur.
E)  Anadolu'da buzullar deniz seviyesine inemediğinden bu koy fiyort değildir.
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.9.3. Haritalardan yararlanarak ülkemizdeki yer şekillerinin temel özelliklerini ve dağılışını analiz eder.
KAZANIM: C.9.4. Türkiye’nin yer şekillerinin oluşum sürecini iç ve dış kuvvetlerle ilişkilendirir.







20- Kırsal yerleşmeler fiziki çevre, ekonomik etkinlikler ve nüfus bakımından çeşitli özettiklere sahiptir. Kırsal yerleşmelerin büyüklüğüne, kuruluş yerine, süreklili¬ğine ve dokusuna göre sınıflandırılması bu özellikler göz önüne alınarak yapılır.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisinin Türkiye' deki kırsal yerleşmelerin ortak özelliği olduğu söylenemez?
A)   Sürekliliğinin geçim kaynaklarının türüne bağlı olması
B)   Yapı malzemesi olarak kerpiç kullanılması
C)   Kaynakların belli sayıda nüfusu besleyebilmesi
D)   Gereksinimlerin Önemli bir kısmının yerel üretim¬den karşılanması
E)    Yerleşme şeklinde doğal koşuların etkili olması
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.10.9.  Doğal unsurlardan yola çıkarak Türkiye’deki kır yerleşme tiplerinin çeşitliliğini örneklendirir.

21.-22. SORULARI AŞAĞIDAKİ PARÇAYA GÖRE CEVAPLAYINIZ.
Tarımla uğraşan bir çiftçiyim. Küçükbaş hayvancılık ve tahıl tarımı başlıca ekonomik etkinliklerimizdendir. Yaşadığım yörenin, Türkiye'nin tahıl tarımında önemli bir yeri vardır. Her ne kadar gübre ve kaliteli tohum kullanıp rahat bir şekilde makineli tarım yapma ola¬nağına sahip olsak da üretimde yıldan yıla dalgalan¬malar görülür.

21-Bu parçaya göre, çiftçinin aşağıdaki yerlerden hangisinde yaşadığı söylenebilir?
A) Muş Ovası                        B) Menteşe Yöresi
C) Konya Ovası                     D) Göller Yöresi
E) Çarşamba Ovası
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.11.5. Türkiye’de tarım ve hayvancılığı şekillendiren unsurlardan yararlanarak bu faaliyetlerin ekonomimizdeki yerini değişim ve süreklilik açısından değerlendirir.

22-Bu parçada sözü edilen yerde, tahıl üretiminin yıl¬lar arasında dalgalanmalar göstermesi aşağıdakilerden hangisine kanıt olabilir?
A)   Doğa koşullarına bağımlılığın devam ettiğine
B)   Farklı tarım ürünlerinin yetiştirildiğine
C)   Nadas alanlarının giderek daraldığına
D)   Tarım alanlarının yerleşmeye açıldığına
E)   Tarımla uğraşan kişi sayısının azaldığına
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.11.5. Türkiye’de tarım ve hayvancılığı şekillendiren unsurlardan yararlanarak bu faaliyetlerin ekonomimizdeki yerini değişim ve süreklilik açısından değerlendirir.

23- Yeryüzünde doğal, beşerî ve ekonomik yönden birbi¬rine benzer ya da farklı yerlerin olması çeşitli özellik¬lere göre bölgelerin oluşturulabilmesini sağlamıştır. Bu özelliklerdeki değişme bölge sınırlarının da değiş¬mesine neden olmaktadır.
Buna göre belli özelliklere dayanarak oluşturulan aşağıdaki bölgelerden hangisinin sınırlarında za¬manla değişme olması beklenmez?
A) Tarım bölgeleri                    B) Askerî bölgeler
C) Turizm bölgeleri                   D) İklim bölgeleri
E) Maden bölgeleri
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.11.10. Bölge tanımlama ve sınıflandırılmasında kullanılan kriterler açısından ülkemizdeki farklı bölge türlerini haritalar üzerinde örneklendirir.





2009 ÖSS COĞRAFYA SORULARI  (ED-SOS)

21- Aşağıdaki tabloda X. V ve Z bitkilerinin yetişebilmesi için gerekli olan sıcaklık, nem ve yağış koşullan veril¬miştir.
   Yıllık ort. sıcaklık   (0C)   Nem oranı   Yıllık toplam yağış  (mm)
X bitkisi   10–12   Düşük   300–400
Y bitkisi   18–20   Yüksek   500–1000
Z bitkisi   14–16   Yüksek   1500–2000







Buna göre, X, Y ve Z bitkilerinin ekimi, haritada numaralanmış yerlerden hangilerinde yapılırsa alınacak verim daha yüksek olur?
X                 Y                      Z
A)          II                         I                           III
B)          I                           II                          III
C)      III                        II                           I
D)      II                         III                         I
E)      III                  I                           II
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.9.7. Tablolar, grafikler ve haritalardan yararlanarak Türkiye’deki iklim elemanlarının özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.


22- Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayan Süveyş Kanalı'nın açılmasıyla aşağıdakilerin hangisinde değişme olmamıştır?
A)    Çevresindeki bitki ve hayvan türlerinde
B)    Denizlerin seviyelerinde
C)   Avrupa ile Güney Asya arasındaki deniz yolu mesafesinde
D)    Bölgedeki gelir kaynaklarında
E)    Bölgenin jeopolitik öneminde
ÖĞRENME ALANI:   D. KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER
KAZANIM: D.10.3. Uluslararası ulaşım hatlarının bölgesel ve küresel etkilerini sorgular.











23- Aşağıda bir ülkenin 1660. 1980 ve 2000 yıllarına ait nüfus piramitleri gösterilmiştir.






Buna göre, bu ülkenin nüfus artış hızını gösteren grafik aşağıdakilerden hangisi olabilir?















ÖĞRENME ALANI:  B. BEŞERÎ SİSTEMLER
KAZANIM: B.10.5. Nüfus piramitleri oluşturarak nüfusun yapısıyla ilgili çıkarımlarda bulunur.

24- Aşağıdaki grafik Türkiye'de 2003 yılında dış alım ve dış satımın aylara göre dağılımını göstermektedir.








Yalnızca bu grafiğe bakarak Türkiye'nin 2003 yılına ait,

I.     dış ticaret açığı.
II.    dış ticaret ürünleri.
III.   ulusal gelir içinde dış ticaretin payı.
IV.   dış ticaret hacmi
özelliklerinden hangilerine ulaşılabilir?
A) I ve II                       B) I ve III                   C) I ve IV
D) II ve IV                 E) III ve IV
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.12.4. Ülkemizin ticaret merkezlerini, ticarete konu olan mallarını ve akış yönlerini değişim ve süreklilik açısından analiz eder.
KAZANIM: C.12.5. Ülkemizin dış ticaretini ve dünya pazarlarındaki yerini ticarete konu olan ürünler açısından analiz eder.

25-  Türkiye'nin ulaşımla ilgili aşağıdaki özelliklerin¬den hangisi coğrafi konumunun bir sonucudur?
A)    Dağ sıralarını vadiler boyunca aşan demir yolla¬rının, doğu-batı doğrultusunda uzanması
B)    Kesintisiz uzanan dağ sıralarının hava limanları¬nın yapılmasını zorlaştırması
C)    Kıyı kesimlerle iç kesimler arasındaki ulaşımın bazı doğal geçitlerden sağlanması
D)    Bazı ülkelerin mallarının transit taşımacılığına olanak sağlaması
E)    Birçok doğal liman, koy ve körfezin bulunması
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.12.2. Ulaşımda etkili olan unsurlardan yola çıkarak ülkemizdeki ulaşım sistemlerinin gelişimiyle ilgili çıkarımlarda bulunur.
KAZANIM: C.12.3. Ulaşım ağları ile yerleşme ve ekonomik faaliyetleri ilişkilendirir.   

26- Aşağıda aynı bölgenin 1950 ve 2000 yıllarına ait arazi kullanım haritaları gösterilmiştir.












Buna göre, elli yıllık surede, arazi kullanımıyla ilgili aşağıda verilen değişimlerden hangisinin çevre sorununa yol açmış olması beklenmez?
A)   Ormanlık alanların daralması
B)  Yerleşim alanları ile endüstri kuruluşlarının bir arada bulunması
C)   Tarım alanlarının yerleşime açılması
D)   Kentsel atıkların yerleşim alam yakınlarında de¬polanması
E)   Kent yakınında tarımsal etkinliklerin yapılması
ÖĞRENME ALANI:  E. ÇEVRE VE TOPLUM
KAZANIM: E.11.5. Doğal kaynakların kullanımının insan faaliyetlerine etkilerine ait örnekleri çevre planlama ve değişimi açısından yorumlar.

27-  Bir ülkenin gelişmişlik düzeyi hakkında,
I.    çalışan nüfusun sektörce dağılışı
II.     toplam nüfus
III.   nüfus yoğunluğu
IV.   kişi başına düşen ulusal gelir
verilerinden hangilerine dayanarak yorum yapı¬lamaz?
A) I ve II                       B) I ve III                   C) II ve III
D) II ve IV                E) III ve IV
ÖĞRENME ALANI:  B. BEŞERÎ SİSTEMLER
KAZANIM: B.10.10. Ekonomik faaliyet türlerinin oransal dağılımına ilişkin verileri, ülkelerin gelişmişlik düzeyleriyle ilişkilendirir.
ÖĞRENME ALANI:  D. KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER
KAZANIM: D.12.1. Örnek ülke analizleri yoluyla gelişmişlik seviyelerini belirleyen faktörler hakkında çıkarımlarda bulunur.


28- Ham maddenin varlığı, bir endüstri kolunun kurulması ve gelişmesi için önemli bir etkendir.
Buna göre, bir yerde,
I.     yünlü dokuma.
II.    süt.
III.   seker.
IV.   et
endüstrilerinden hangilerinin, büyükbaş hayvan¬cılığa bağlı olarak gelişmesi beklenmez?
A) I ve II                    B) I ve III                  C) I ve IV
D) II ve III                 E) II ve IV
ÖĞRENME ALANI:  B. BEŞERÎ SİSTEMLER
KAZANIM: B.11.4.  Doğal unsurların üretim, dağıtım ve tüketim süreçleri üzerindeki etkisini analiz eder.

29- Volkanizma, deprem, sel, taşkın, heyelan, çığ gibi doğa olayları insan etkinliklerinden bağımsız olarak gerçekleşir. Doğa olaylarının etkisinin büyük ya da küçük olması, olayın gerçekleşme şiddetine, oluştuğu çevrenin özelliklerine bağlıdır. Bir doğa olayı, kısa sürede yol açtığı can ve mal kaybı sonucunda afete dönüşür.         
Buna göre, aşağıdakilerin hangisindeki doğa olayı afet olarak nitelendirilemez?
A)    Türkiye'de meydana gelen şiddetli depremler
B)    Bangladeş'te meydana gelen akarsu taşkınları
C)   Amerika Birleşik Devletleri'nin güneydoğu kıyılarında etkili olan kasırgalar
D)   Güneydoğu Asya ülkelerini etkileyen tsunamiler
E)    Antarktika Kıtası'nda eriyen buzullar
ÖĞRENME ALANI:  E. ÇEVRE VE TOPLUM
KAZANIM: E.10.1. Yaşadığı alan ile başka alanlardaki doğal afetleri oluşum nedenleri, şiddetleri, sıklıkları ve insanlara olan etkileri bakımından karşılaştırır.

30- Ay'ın ve Güneş'in çekim etkisiyle okyanus ve deniz sularının gün içerisinde periyodik olarak yükselmesi ve alçalması olayına gelgit denir. Yükselme ve alçal¬ma arasındaki yükseklik farkı, yani gelgit genliği, iç deniz kıyılarına oranla okyanus ve kenar deniz kıyıla¬rında çok daha fazladır. Günümüzde gelgitteki potan¬siyel enerjiyle elektrik enerjisi üretilebilmektedir. Gel¬git genliği arttıkça bu enerjiden elde edilebilecek elektrik enerjisi miktarı da artmaktadır.
Buna göre, aşağıdaki yerlerden hangisinde ku¬rulacak gelgit enerjisi santrallerinde daha fazla elektrik üretilmesi beklenir?
A)    Fransa'nın Manş Denizi kıyılarında
B)    İtalya'nın Adriya Denizi kıyılarında
C)    Danimarka'nın Saltık Denizi kıyılarında
D)   Türkiye'nin Ege Denizi kıyılarında
E)   Yunanistan'ın Akdeniz kıyılarında
ÖĞRENME ALANI:  E. ÇEVRE VE TOPLUM
KAZANIM: E.11.7. Yenilenemeyen kaynakların kullanım alanlarına yönelik farklı örnekleri “tükenebilirlik” ve “alternatif kaynaklar” kavramları çerçevesinde analiz eder.











2009 ÖSS COĞRAFYA SORULARI  (SOS-2)

14- 1990 yılı verilerine göre, Türkiye’de nüfusun ikiye katlanma süresi 33 yılken bu süre Japonya’da 100, Fransa’da 151 yıldır.
Bu durum, Türkiye’de aşağıdakilerden hangisinin bu ülkelerden daha fazla olduğunun gösterge¬sidir?
A) Eğitim düzeyinin                 B) Genç nüfus oranının
C) Kentsel nüfusun                  D) Sağlık hizmetlerinin
E) Ortalama yaşam süresinin
ÖĞRENME ALANI:  B. BEŞERÎ SİSTEMLER
KAZANIM: B.10.4. Harita, tablo ve grafiklerden yararlanarak nüfus artış oranının değişiminde etkili olan faktörleri sorgular.
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ TÜRKİYE
KAZANIM: C.12.9. Türkiye’nin nüfus projeksiyonlarına dayalı senaryolar oluşturur.

15- Dünyada küresel ticaretin büyük bir kısmı Kuzey Amerika, Batı Avrupa, Orta Doğu, Doğu ve Güney¬doğu Asya ülkelerinde yoğunlaşmıştır.
Aşağıdakilerden hangisinin bu yoğunluğun ne¬deni olduğu savunulamaz?
A)    Yatırım ve üretimin fazla olması
B)    Büyük pazarların buralarda toplanması
C)    Yeraltı ve yer üstü kaynaklarının zengin olması
D)    Ulaşım olanaklarının çeşitli olması
E)    Nüfus artış hızının yüksek olması
ÖĞRENME ALANI:  D. KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER
KAZANIM: D.11.2. Ülkeler ve bölgeler arasındaki ticaretle ham madde, üretim ve pazar alanlarını ilişkilendirir. 

16- Avrupa’daki birçok ülkenin topraklarından geçen Tu¬na Nehri bu ülkeler arasında su sorunu oluşturmaz¬ken Nil, Dicle, Fırat gibi bazı nehirlerin geçtikleri ülke¬ler arasında zaman zaman su sorunu yaşanabilmektedir.
Bu durum, bu akarsuların aşağıdakilerin hangisi bakımından farklı olmalarının sonucudur?
A)    Uzunluk
B)    Kol sayısı
C)    Geçtikleri ülke sayısı
D)    Bulundukları iklim bölgesi
E)    Oluşturdukları delta ovası
ÖĞRENME ALANI:  D. KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER
KAZANIM: D.12.9. Ülkeler arasında sorun oluşturabilecek mekânsal unsurları, günümüz çatışma alanlarıyla ilişkilendirir.














17- Aşağıdaki grafikte dünyadaki petrol rezervleri ve pet¬rol tüketiminin altı bölgeye göre dağılış oranları gösterilmiştir.














Bu grafikteki bilgilere dayanarak aşağıdaki so¬nuçlardan hangisine ulaşılamaz?
A)    V. bölgenin rezervi diğer bölgelerin toplamından fazladır.
B)    En fazla tüketim I. bölgeye aittir.
C)    V. ve VI. bölgelerin toplam tüketim oranı, III. böl¬geden fazladır.
D)    III. ve IV. bölgelerin tüketim oranları birbirine eşittir.
E)    II. bölgenin tüketim ve rezervi, VI. bölgeden faz¬ladır.
ÖĞRENME ALANI:  B. BEŞERÎ SİSTEMLER
KAZANIM: B.11.7. Doğal kaynakları sınıflandırarak doğal kaynak- ekonomi ilişkisini açıklar.

18- Son yıllarda, Türkiye’deki turizm etkinlikleri arasında rafting, yamaç paraşütü, mağaracılık ve dağcılık gibi alternatif sporların önemli yer tutmasında aşağıdakilerden hangisinin rolünün daha fazla olduğu söylenebilir?
A)   Yer şekillerinin çok çeşitli olması
B)   Yerel kültür özelliklerinin tanıtımının yapılması
C)   Turistik tesis sayısının yeterli olması
D)   Kıyı uzunluğunun fazla olması
E)    Deniz turizmine elverişli sürenin uzun olması
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.12.6. Ülkemizi sembolize eden mekânlara ait değerlerin mekân algısına etkisini yorumlar.

Lütfen eleştiri ve önerilerinizi esirgemeyin
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #3 : 21 Haziran 2009, 17:56:20 »

Öğretmenim ben de benzer değerlendirme yaptım ve diğer konu başlığı altında
http://www.cografya.biz/forum/oss-ve-yeni-cografya-mufredat-uyumlulugu-t20289.0.html;msg158171#msg158171
paylaşacaktım..
bir iki farklı değerlendirmemiz olmuş onlara bakıp bende yazacağım. Örneğin ben sos 2 17. soru için kazanım ve öğrenme alanı bulamamıştım ve E.11.7  -  D.11.2 olabilir demişim. Genelde senin çift kazanımlarınından da birini seçmişim.
Öğrenme alanları ile ilgili değişik bir öneri düşünüyorum .Kafamda şekillenince paylaşırım..

Teşekkürler..
Çalışmalarınızda başarılarınızınn devamını dileyecektim ama ona ihtiyacınız yok..
Sağlık ve mutluluk dilerim..
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #4 : 21 Haziran 2009, 18:15:26 »

sos 1 deki 5. soruyu daha sonraya bırakıyorum. (her seçenek farklı kazanım..)

20. soru için  ben C.10.8'i tercihetmişim. Siz C.10.9 bunda uzlaşırız

23. Soru için ben D.9. 2 demişim. Buna bakmanızı istiyorum..
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #5 : 21 Haziran 2009, 20:28:40 »

Sos 2'deki 17. soru için B.11.7 yazmışsınız. Mantıklı. Ayrıca zorlamayla da olsa E.11.7 veya D.11.2 ile ilişkilendirilebilir.

Bu soru ile birlikte SOS 1'de 21 ve 22. sorular için de cuk oturan kazanım numaraları yok.

Bunlar için "Coğrafi uygulamalar ve beceriler" kazanım alanını devreye sokmanın yollarını bulalım!!
Kayıtlı
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« Yanıtla #6 : 22 Haziran 2009, 09:50:31 »

sos-1 deki 21 ve 22. sorular 10. sınıflar MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE C.10.2. Türkiye’nin toprak varlığının farklı şekillerde kullanımına ait örneklerden yararlanarak sonuçları ile ilgili çıkarımlarda bulunur.kazanımıyla eşleştirilebilir mi?
Kayıtlı
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« Yanıtla #7 : 22 Haziran 2009, 09:54:19 »

sos-1'deki 5. soru için 18-   Bir grup coğrafyacı mayıs ayında Ankara'dan yola çıkarak, üç gün süren araştırma gezisi sonunda Kon¬ya üzerinden Antalya'ya ulaşmışlardır.
Yolculuk boyunca ve yolculuk sonundaki gözlem¬lerle ilgili aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi yapılamaz?
A)   Tuz Gölü çevresindeki toprakların bir kısmında ekim yapılmadığı
B)    Akdeniz'e yaklaştıkça bozkırın yerini orman örtü¬sünün ve makinin aldığı
C)   Güneye gidildikçe geceyle gündüz arasındaki sıcaklık farkının azaldığı
O)   Dağlık alanlarda rüzgâr erozyonunun oluşturduğu biriktirme sekilerinin yaygın olduğu
E) Torosların güneyine geçildiğinde arpa, buğday tarlalarının yerini sebze ve meyve bahçelerinin aldığı
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.10.1. Haritalar üzerinde, Türkiye’deki toprak tipleriyle dağılış özelliklerini ilişkilendirir.
KAZANIM: C.10.3. Türkiye’deki doğal bitki topluluklarını, türlerinin zenginliği ve yetişme şartlarını ilişkilendirerek dağılışlarını analiz eder.
ÖĞRENME ALANI:  C. MEKÂNSAL BİR SENTEZ: TÜRKİYE
KAZANIM: C.9.1. Harita ve grafikler kullanarak yaşadığı yerleşim biriminin coğrafî özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
KAZANIM: C.9.4. Türkiye’nin yer şekillerinin oluşum sürecini iç ve dış kuvvetlerle ilişkilendirir.
KAZANIM: C.9.6. İklime ait kanıtlardan yararlanarak Türkiye de görülen iklim tiplerinin özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.

yazılabilir sanırım
Kayıtlı
nurullah
Deneyimli Üye
****

Performans: 23
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 165


« Yanıtla #8 : 22 Haziran 2009, 09:58:17 »

sos-1 23. soru D.9.2. Çeşitli ölçeklerdeki bölge örneklerini kullanarak bölge sınırlarının amaca göre değişebilirliliğini açıklar. sizinde belirtiğiniz gibi daha uygun sanırım
Kayıtlı
karayel
VIP Üye
******

Performans: 507
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1246



« Yanıtla #9 : 22 Haziran 2009, 11:22:46 »

arkadaşlar word formatında düzenlenmiş haliyle bir adres verirseniz bizde faydalanmış oluruz. Teşekkürler.
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #10 : 22 Haziran 2009, 13:16:59 »

SOS 1 Kısmına öneriler:
C.11.5 kazanımına (11. sınıf konularına) ait 21 ve 22. soruların (kolay da olsa) yeri SOS 1 olmamalıdır. Fen ve Meslek liseleri ile Fen bölümleri bu kazanımlardan sorumlu değildirler !!
(Ancak coğrafi beceriler ve uygulamalar öğrenme alanıyla ilişkilendirilerek sorumlu tutulabilirler.  Grin  )
 Benim önerim bu tür sorularınsorulmaması yönünde..

Ayrıca SOS 1'de 10 soru var (ikisi 11. sınıf C). Beşeri sistemler ile Çevre ve Toplum öğrenme alanlarından hiç soru çıkmamış. Bu alanlardan da (1'er) soru sorulmasını ..Ya da;

"Soruların Tüm öğrenme alanlarını kapsayacak şekilde seçilmesini"  önerebiliriz..  Cheesy

Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #11 : 25 Haziran 2009, 21:01:44 »

       (Sevgili nurullah, sanırım bu konu sadece ikimizi ilgilendiriyor Cheesy  )
       zümremizde ortaya çıkan değerlendirmelerimizi idareye teslim ettim. Önerilerimizi paylaşıyorum.
   
         SOSYAL 1 Soruları için

        * Sos 1 sınavı 21. ve 22. sorular, C.11.5 kazanımları ile ilgili olup 11. sınıf konuları içerisinde yer     
          almaktadır. Bu haliyle  bu güzel soruların Sosyal 2 soruları arasında yer alması daha doğru olurdu.
       * SOS 1, "23. (…. sınırlarında zamanla değişme olması beklenmez?)" sorusunun bu haliyle doğru
         olmadığını, zaman sınırı belirtilmediği sürece iklimin ve iklim bölgesi sınırlarının da değişeceğine   
         dikkat edilmesini,
       * Beş öğrenme alanından ikisinden (Beşeri Sistemler ile Çevre ve Toplum) soru çıkmamış olması
         nedeniyle de soğu dağılımının tüm öğrenme alanlarını kapsayacak şekilde yapılmasını,
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #12 : 25 Haziran 2009, 21:02:38 »

edebiyat - sosyal için

*  Eebiyat - Sosyal 24 ve 25. soruları her ne kadar coğrafi sorgulama becerisini hedeflese desadece sosyal bölümü öğrencilerinin sorumlu olduğu konu alanından seçilmiş olması nedeniyle SOSYAL 2 soruları arasında sorulması ıgereken sorular olarak değerlendirilmiştir.Bu durumun TM öğrencileri için dezavantaj olacağını, buna benzer sorunların yaşanmaması için de bir an önce "Öğretmen Kılavuz Kitapları" ile farklı ders saatleri ile işlenen derslerimiz için farklı "Öğrenci Çalışma Kitapları"nın hazırlanmasını,
* Ayrıca  25. soruda coğrafi konuma yüklenen anlamın sınırlı olmayıp diğer seçenekleri de içerdiğini düşündüğümüz için;  soruların. kavram kargaşası yaşanmayacak netlikte hazırlanmasına özen gösterilmesini,
Kayıtlı
ardanuç
VIP Üye
******

Performans: 78
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 883


« Yanıtla #13 : 25 Haziran 2009, 21:03:40 »

SOS 2 için;

* (14. - 15. - 16. sorular Tm ile ortak kazanımlardan seçilmiş güzel sorulardır.)
Bu guruptaki soruların Sadece SOSYAL BİLİMLER bölümü öğrencilerinin sorumlu olduğu kazanımlardan seçilmesini

Önerdik..
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic