Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Gediz Deltası – Spil Dağı– Kula ve Çevresinde Ekoloji Temelli Doğa Eğitimi  (Okunma Sayısı 6578 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« : 01 Eylül 2008, 21:09:41 »


Selamlar.
18-29 Ağustos tarihleri arasında “Gediz Deltası – Spil Dağı Milli Parkı (Manisa) – Kula ve Çevresinde Ekoloji Temelli Doğa Eğitimi – IV” adlı bir çalışmaya katıldım. Proje TÜBİTAK ile Ege Üniversitesi Ed.Fak. Coğrafya Bölümü tarafından düzenlenmişti.
Proje Yürütücüsü Prof. Dr. Mustafa MUTLUER  projenin amacını aşağıdaki gibi açıklıyor.
 “Gediz Deltası – Spil Dağı Milli Parkı (Manisa) – Kula ve Çevresinde Ekoloji Temelli Doğa Eğitimi – IV” adlı bu proje, Spil Dağı Milli Parkı’nın Çevresiyle birlikte taşıdığı doğal, kültürel değerleri eğitim amacı ile kullanarak tanıtmayı ve böylece katılımcılara derinliğine bir çevre bilinci vermeyi hedeflemektedir. Düzenlenecek doğa eğitiminde uzman kadrolarca belirlenen konular katılımcılarla hiyerarşik bir eğitimci – öğrenci ilişkisinden ziyade, interaktif bir eğitim ortamında sorgulama/ tartışma metoduyla ele alınacaktır. Daha çok doğada (okul dışı) yapılacak olan bu etkinlikte kullanılacak eğitim malzemeleri bizzat doğanın kendisi olacaktır. Doğayı tanıma, doğanın dilini öğrenme, doğadaki farklılıkları keşfedebilme, projenin ana amacını oluşturacak ve ders işleme yöntemleri de bu temel anlayışa uygun biçimde gerçekleştirilecektir. Projenin temel amacı, farklı disiplinlere ait süreçlerin birbiriyle nasıl etkileşerek ekosistemleri ve ekolojik dengeyi oluşturduğu, bu dengenin bozulmasına yol açan etmenlerin neler olduğunu kavrayan bireyler yetiştirmektir. Bu amaca ulaşabilmek için, öğretim üyeleri ve uzmanlar ile farklı kesimlerden gelen araştırma görevlileri ve izci lideri öğretmenleri doğal ortamlar içinde bir araya getirerek, disiplinler arası ilişki kurma, düşünme ve sorun çözme becerilerini geliştirmeye yönelik yaratıcı ve katılımcı bir eğitim programı uygulanmaktadır. Bu eğitimi alanların ileride doğa üzerinde gerçekleştirecekleri her türlü projenin çevre etkilerini göz önünde bulundurmaları beklenmektedir.

Bu anlamda 17 öğretmen ve 17 araştırma görevlisi bu çalışmaya katıldı. Ne yazıkki orta öğretimde çalışan tek coğrafya öğretmeni bendim. Marmara Coğrafyadan bir arkadaş ve 3 coğrafya bölüm öğrencisi vardı ekipte. Belki mantık olarak doğruydu izci lideri öğretmenlerin olması ama yine de gönül coğrafya öğretmenlerinin daha fazla olmasını istiyor açıkçası. Bu arada Mustafa beyden aldığım bir sözü söylemek istiyorum. Bu boyutta olmasa bile coğrafya öğretmenleri öğrencileriyle düzenleyecekleri arazi çalışmaları için Ege Üniversitesi ile işbirliği yapabilirlerse,  olanaklar  ölçüsünde destek verecekler.
Arkadaşlar bu çalışmayı iki yönden değerlendirmek istiyorum.
1.   si çalışmanın kendisi. Çok iyi organize edilmiş ve kapsamlı bir çalışma idi. Arkadaşların tuttukları ders notlarını ki 50 harita metod sayfasına yakındı, en kısa zamanda paylaşıcam. Orada gün gün yapılanlar ve anlatılan dersler var. İlginç bir uygulama, bir önceki akşam ertesi günün gezilecek yerleri ile ilgili ön bilgileri içeren 2 saatlik bir ders vardı. Orada enine boyuna tartışıp araziye çıktığımızda daha kapsamlı gezme görme olanağı sağlıyordu.
Kula volkanlarından kaplıcalara, Spil dağından Ege Üniversitesi Doğa Tarihi müzesine,
Aigai antik kentinden İzmirin ilk yerleşim alanlarına kadar çok kapsamlı bir çalışmaydı. Ayrıca Manisa fayı, Gediz deltası ve Kuş cenneti ilginçti. Ama bana en ilginç geleni de
Prof. Dr. İlhan KAYAN hocanın “Doğal çevre değişmelerinin değerlendirilmesinde alüvyal jeomorfoloji ve delgi sondajlardan sağlanan sedimantolojik bilgilerin önemi “ konusunda 
Bornova-Salhane kıyı düzlüğünde delgi sondaj çalışması ve buradan sağlanan sediman örneklerinin laboratuvar incelemesi ve değerlendirilmesi: Tane boyu (tekstür), renk, doku (Strüktür), fosil(Paleontoloji), morfoskopi (kum tanelerinin _ekil özellikleri) analizlerinin yapılması idi.
Ayrıca Soma linyit yatakları ve Termik santral, Ovacık altın madeni, CPS kullanımı(teorik ve uygulamalı), Homeros vadisinde İkiz Göller, Osmancalı fosil ormanı (çok ilginç bir oluşum) gezilen yerlerdi.
Ayrıca daha sonra ekleyeceğim ders notları ile göreceğiniz iklim ve dünyanın oluşumu ile ilgili bilgiler teorik olarak anlatıldı. Özellikle İklimle ilgili sunulardaki bilgiler çok ilginç.
2.   olarak ta Ege üniversitesi coğrafya bölümünden söz etmek istiyorum. Bu organizasyonu yapmadaki başarısı bir yana bölüm olarak çok önemli olduğunu gördüm. Sanırım Türkiyede tek laboratuvara sahip coğrafya bölümü.
En üst düzeyde hocasından araştırma görevlisine kadar pek çok öğretim üyesiyle tanıştık, çalıştık. Gerçekten çok yararlı çalışmalar yaptıkalrını gördük. Ayrıca mezun olan ve şu anda okuyan öğrencilerle tanıştık. Gördük ki hepsi de iyi yetişmişler. Şöyle bir olay oldu, bu yıl mezun olan iki öğrenci bütün bir gün yapılan sondaj çalışmasında yer aldılar. Normalde, hele orta öğretimde mezun olan öğrenciler, üstelik tatilde, böyle işlere pek sokulmazlar.

Bu yıl 18 tane gerçekleşmiş doğa eğitimleri Türkiye de. Sanırım gelecek yıllarda da devam edecek.Bence özellikle genç arkadaşların bu çalışmalara katılmalarında fayda var. Buna benzer çalışmaları, kendi çevrelerindeki üniversitelerle işbirliği yaparak kendileri de organize edebilirler. Sadece coğrafya olmasına da gerek yok, bitki konusunda biyoloji bölümleriyle yada ekonomi bölümleriyle işbirliği yapabilirler diye düşünüyorum.

Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
DoguateS
Doğu ATEŞ
VIP Üye
******

Performans: 1781
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1125



Site
« Yanıtla #1 : 01 Eylül 2008, 22:47:32 »

Öncelikle Kemal hocam ve çok değerli bir ağabeyime teşekkür ederim.

Çalışmanın içeriğinden ziyade keşke coğrafya öğretmeni sayısı fazla olsa iyi olurmuş. Ama bu tip çalışmaların tümünde böyle bir eksiklik var. Bir diğer nokta bölümlerimiz arasındaki anormal dengesizlik. Akademik coğrafya çoook kötü durumda. Her bölüm farklı tip ve yapıda birbirinden habersiz coğrafyacılar yetiştiriyor. Her mezun kendi bildiğini doğru sanıyor. Aşılabilecek bir sorun değil. Coğrafyanın tek avantajı az sayıda üniversitede olması gerçi bu bile fazla ama yine de çok şükür.

İlhan hocam bölümü çok güçlendirdi. Gerçekten çok iyi eğitim veriyorlar ama birazda bizde bitiyor herşey. Bizim dersaneciler gibi 1960 coğrafyasını anlatıp kendini profesör zanneden ne çok arkadaş var. Mesleki gelişimimiz çok sınırlı. Allahtan bu internet icad oldu bu sorunu bir nebze aştık. Ama yeterli değil. Bilgi kirlenmesi üst düzeyde. Yani çoğu arkadaş o zaman bana hocalarım yanlış anlatmış diyor. Ve gerçekten durum böyle...

Bende bu arada boş durmadım. Uğur Elmacı'ya sözüm vardı. Ankaraya gelirsen araziye çıkarız demiştim. Sonra bir kaç arkadaş daha (coğrafya öğretmeni) beraber gidelim dediler. Benim de yüzüm yumuşak. Olur dedim. Sonra değerli bri hocamızla konuştum bir gün bize eşlik edermisin diye o da kırmadı sağolsun. Şu başımdaki kalabalık bi kalksın Ankaradaki arkadaşlardan bir servis otosuyla hem eski günleri ya etmek hem de raziye çıkmak için bir çalışma planlıyorum.

Tabi benim çalışmam ne kadar olur adımın önünde başçavuş yazmıyor. Ama çok da kötü sayılmam... Bir aksilik olmazsa bende o çalışmadan sizlere aktarımlarda bulunurum.

İmkanlarım yok. Olsa mesela bir öğretmen çalıştayı yapılabilir. Ya da yıllardır düşünürüm az da olsa bir kitleye freehand-photoshop kursu vermeyi. Ya da ne bilim arazi rehberliği yapmak. Ama işte fukaralık zor. Çok güçlü kurumsal desteklerde yok. Umarım ileride daha güzel kapsamlı paylaşımlar çalışmalar yaparız.

Kayıtlı

yusufdukkel
Uzman Üye
*****

Performans: 85
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 436



« Yanıtla #2 : 01 Eylül 2008, 22:56:35 »

Umudunuz kırılmasın gün olur devran döner.Hayat insanın karşısına ne fırsatlar çıkarıyor bazen.Destek konusunda haklısınız. Ama isteyince birşeyler mutlkaka yapılıyor.
Kayıtlı

İskenderun Demirçelik Anadolu Lİsesi
Güz
Deneyimli Üye
****

Performans: 111
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 163



« Yanıtla #3 : 01 Eylül 2008, 23:09:30 »

Merhaba Doğu Hocam,

Çok güzel fikirleriniz var.. Aslında gerçekleşmesi çok gerekli olan faaliyetler.. Çünkü arazi gezileri genelde ünv. de yoğun olarak yapılıyor onlar da belli sınırlar çerçevesinde ve öğrenci psikolojisinde geçiyor.. Öğretmen olduktan sonra da gezilerin devam etmesi gerekir aslında; çünkü o zaman araziye daha bilinçli ve daha farklı bir gözle bakılıyor... Coğrafya dersleri arazi gezisi olmadan biraz havada kalan bir ders oluyor ancak meb'in hatta ünv.lerin imkanları oldukça kısıtlı..  Coğrafya öğretmenleri kendi aralarında bu tür etkinlikler yapabilirse, öğrencileriyle paylaşabilirse çok faydalı olacağını düşünüyorum..

Gönül ister ki;  dünyayı, ülkemizi anlatan coğrafya öğretmenleri en azından ülkesindeki bütün bölgeleri gezmiş olsun, bilgilerini, birikimlerini arttırabilsinve bunları öğrencileriyle paylaşabilsin... Bu konuda güzel düşünceleriniz var.. Onları okuyunca Tübitak projeleri aklıma geldi.. Aslında böyle bir proje hazırlanabilirse; coğrafya öğretmenlerinin arazi bilgilerini arttıracak, uygulamalı ders işleyebilmelerine imkan sağlayacak projeler..

Belki doğa eğitim projeleri gibi.. Tabii o proje de çok güzel bir proje ancak farklı meslekteki kişileri de alınca, sınırlı bir sayıya sahip olduğu için coğrafyacılar genelde azınlıkta kalıyor.. Yani sadece ortaöğretime-coğrafya öğretmenlerine yönelik olabilir veya sadece arazi gezisi gerektiren branştaki ÖĞRETMENLERİ ve akademisyenleri kapsayacak bir proje olsa gerçekten iyi olurdu... Mesela her bölgede bir eğitim merkezi olsa ve bütün öğretmenler her yıl farklı bir bölgeye gidip görebilme, tanıyabilme şansına sahip olabilse...

Belki Tübitak ile öyle bir proje yapılabilir.. Ya da hizmetiçi kursları türünde farklı bölgelerde farklı kurslar..
Umarım birgün gerçekleşir....
Kayıtlı
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« Yanıtla #4 : 01 Eylül 2008, 23:15:40 »

Güz hocam. benim MEB den herhangi bir umudum yok ne yazıkki. Herhangi bir çalışma yapabileceğini sanmıyorum çünkü istemiyor. yeni program tanıtım semineri bile 4 yılda sadece 2 tane yapıldı. Kaldı ki arazi çalışmalarını zorlaştırmak için, malum öğrencilerin araziye çıkmasındaki sıkınıtlar, elinden geleni yapıyor.
TÜBİTAK yapılacak projelere destek veriyor bildiğim kadarıyla.
Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
Güz
Deneyimli Üye
****

Performans: 111
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 163



« Yanıtla #5 : 01 Eylül 2008, 23:19:21 »

Haklısınız Hocam,
Şimdilik tek umudumuz Tübitak o zaman:)
Gerçi onlar da doğa eğitim kamplarına benzer olduğu için belki desteklemeyebilir..
Ya da doğa eğitim kamplarının dönemlerini arttırabilseler ve en azından bir dönemini sadece coğrafya öğretmenlerine ve arazi gezileri yapan branşlara ayırabilseler ve katılımcıların farklı bölgeleredeki eğitimlere de katılabilmelerine imkan verseler.. Süper olur..
Kayıtlı
DoguateS
Doğu ATEŞ
VIP Üye
******

Performans: 1781
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1125



Site
« Yanıtla #6 : 01 Eylül 2008, 23:40:52 »

Güz hocam teşekkürler. Tabi istenirse olur. Biraz hayat kavgasına düşünce her şeyden uzaklaşıyor insan. Bende öğretmenliğin yanında jeomorfoloğum. AÜ DTCF Fiziki coğrafya Yüksel lisanstan sonra çeşitli nedenlerle devam etmedim. MTA da çalıştım. Çeşitli yerli yabancı projelerde yer aldım. Ama şimdi öğretmenlik yapıyorum ve memnunum...
Ankara'ya gelirseniz sizi de bekleriz:)
Hoşçakalın...
Kayıtlı

Güz
Deneyimli Üye
****

Performans: 111
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 163



« Yanıtla #7 : 01 Eylül 2008, 23:42:59 »

Smiley Çok teşekkür ederim Doğu Hocam...
Kayıtlı
Güz
Deneyimli Üye
****

Performans: 111
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 163



« Yanıtla #8 : 01 Eylül 2008, 23:53:51 »

Bu arada, istenirse tabii olur demişsiniz ya..
Onların değil, biz coğrafyacıların istemesi ve bu konuda istekli ve kararlı olmaları önemli..
Belki az önce bahsettiğim gibi doğa eğitimlerinde bir dönemin coğrafyacılara/arazi gezisi yapmaları gereken branşlara ayırılması en olabilecek fikir gibi..
Tabii bunun için coğrafyacıların/öğretmenlerin birlik halinde olup bunu dile getirmeleri gerek..
Belki Milli Eğitim veya Türk Coğrafya Kurumu.. Yani coğrafyacıları/öğretmenleri temsil edebilecek kurum ve kuruluşların bu öneriyi Tübitak'a sunmaları gerek..
Tabii öğretmenlerin istekli olması ve ellerinden geldiğince desteklemeleri, katılmaları da gerek..
Sonuç olarak; birlik, beraberlik şart...
Kayıtlı
ddy
Yeni Üye
*

Performans: 3
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1



« Yanıtla #9 : 02 Eylül 2008, 10:37:56 »

Kemal Hocam
Projemizle ilgili görüşleriniz için çok teşekkür ederiz. Kapanışta yaptığınız konuşma için ayrıca teşekkürler...
Kayıtlı
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« Yanıtla #10 : 02 Eylül 2008, 10:43:46 »

Kemal Hocam
Projemizle ilgili görüşleriniz için çok teşekkür ederiz. Kapanışta yaptığınız konuşma için ayrıca teşekkürler...
doğukan hocam. ev sahipliğiniz ve yardımlarınız için biz teşekkür ederiz..
Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
alperenler8
VIP Üye
******

Performans: 117
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 661


« Yanıtla #11 : 02 Eylül 2008, 15:17:25 »

Merhaba Doğu Hocam,

Çok güzel fikirleriniz var.. Aslında gerçekleşmesi çok gerekli olan faaliyetler.. Çünkü arazi gezileri genelde ünv. de yoğun olarak yapılıyor onlar da belli sınırlar çerçevesinde ve öğrenci psikolojisinde geçiyor.. Öğretmen olduktan sonra da gezilerin devam etmesi gerekir aslında; çünkü o zaman araziye daha bilinçli ve daha farklı bir gözle bakılıyor... Coğrafya dersleri arazi gezisi olmadan biraz havada kalan bir ders oluyor ancak meb'in hatta ünv.lerin imkanları oldukça kısıtlı..  Coğrafya öğretmenleri kendi aralarında bu tür etkinlikler yapabilirse, öğrencileriyle paylaşabilirse çok faydalı olacağını düşünüyorum..

Gönül ister ki;  dünyayı, ülkemizi anlatan coğrafya öğretmenleri en azından ülkesindeki bütün bölgeleri gezmiş olsun, bilgilerini, birikimlerini arttırabilsinve bunları öğrencileriyle paylaşabilsin... Bu konuda güzel düşünceleriniz var.. Onları okuyunca Tübitak projeleri aklıma geldi.. Aslında böyle bir proje hazırlanabilirse; coğrafya öğretmenlerinin arazi bilgilerini arttıracak, uygulamalı ders işleyebilmelerine imkan sağlayacak projeler..

Belki doğa eğitim projeleri gibi.. Tabii o proje de çok güzel bir proje ancak farklı meslekteki kişileri de alınca, sınırlı bir sayıya sahip olduğu için coğrafyacılar genelde azınlıkta kalıyor.. Yani sadece ortaöğretime-coğrafya öğretmenlerine yönelik olabilir veya sadece arazi gezisi gerektiren branştaki ÖĞRETMENLERİ ve akademisyenleri kapsayacak bir proje olsa gerçekten iyi olurdu... Mesela her bölgede bir eğitim merkezi olsa ve bütün öğretmenler her yıl farklı bir bölgeye gidip görebilme, tanıyabilme şansına sahip olabilse...

Belki Tübitak ile öyle bir proje yapılabilir.. Ya da hizmetiçi kursları türünde farklı bölgelerde farklı kurslar..
Umarım birgün gerçekleşir....


Sayın hocama katılıyorum.İnşaallah bir zamanlar yapıldığı gibi gezili coğrafya kursları açılır.Uygulamalı kurslar bizler için daha faydalı olur.
Kayıtlı

BAYRAKLARI BAYRAK YAPAN ÜSTÜNDEKİ KANDIR,
TOPRAK EĞER UĞRUNDA ÖLEN VARSA VATANDIR.
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« Yanıtla #12 : 02 Eylül 2008, 16:13:44 »

Peki TÜBİTAK ta bunun için kimlerle nasıl iletişime geçileceğini bilen var mı? hatırlarsanız bir zamanlar, sanırım gözkyüzü şenliği gibilerinden bir etkilik için coğrafya öğretmenleri dışında fizik, biyoloji, matematik öğretmenleri davet edilmişti de protestomuz ses vermi,şti ve TÜBİTAK tan bir yetkili coğrafya öğretmenleri istesinler onlar için etkinlik düzenleyelim demişti.. Bu olayı ve bu sözü vereni hatırlayan var mı? Sami hocam hatırlayacaktır.
Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« Yanıtla #13 : 02 Eylül 2008, 17:33:24 »

Ders notları ve sunular.Özellikle iklimle ilgili olanlarına dikkatinizi çekmek istiyorum.

http://www.4shared.com/file/61460739/728dca12/akaradag-soma-dersnotu.html

http://www.4shared.com/file/61463113/b65692d2/kmr-genel-tr.html

http://www.4shared.com/file/61463116/c63c665d/zmir_Ku_Cenneti.html

http://www.4shared.com/file/61468940/8b3ae194/SPL_CVTOK_21082008__PPTminimizer_.html

http://www.4shared.com/file/61468948/85e169a6/izmir_prehistorik_yerleimler__PPTminimizer_.html

http://www.4shared.com/file/61468950/9221d0d5/linyit-termik_santral-cevre__PPTminimizer_.html

http://www.4shared.com/file/61466705/757d8a26/TUBITAK_klim_Sistemi.html

http://www.4shared.com/file/61466712/f2022ec4/TUBITAK_klim_Deimeleri.html

http://www.4shared.com/file/61466719/65d0f74c/TUBITAK_Levha_tektonii.html

http://www.4shared.com/file/61466718/12d7c7da/tubitak2008_CPS.html

http://www.4shared.com/file/61471370/ede851bb/Yund_Dalar_Corafyas_ve_Aigai_Sunum_2008.html

http://www.4shared.com/file/61471372/3e63097/Trkiye_Zehirli_Ylanlar__100808__PPTminimizer_.html


Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
ugur19
Moderator
*****

Performans: 991
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 3596


« Yanıtla #14 : 02 Eylül 2008, 20:12:21 »

Kemal Hocam bu notlar ve sunular çok işime yarayacak.Teşekkür ederim.
Kayıtlı

BİLİMLERİN KRALİÇESİ COĞRAFYA...
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic