Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Coğrafya Çalıştayı - İzlenimler  (Okunma Sayısı 7413 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
albedo
Genel Moderator
******

Performans: 1558
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1793


Kemal Akalın


« : 12 Ocak 2009, 13:11:52 »


Selamlar..
Yeşilköy Anadolu Lisesi ve Türk Coğrafya Kurumunun ortaklaşa düzenlediği coğrafya çalıştayına katıldım. İzlenimlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Katılan arkadaşların da desteklemeleriyle bir çalıştay raporu bile oluşturabiliriz diye düşünüyorum.
Öncelikle çalıştayı düzenleyen kurumlara, YAL müdürü, coğrafyacı meslektaşım Yılmaz Arslan ile coğrafya öğretmeni Nilgün ÖZENİR’e, TCK na, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Bölümü öğretim üyeleri ile Ankaradan gelen program yapımcısı hocalarıma  bir coğrafya öğretmeni olarak teşekkür ediyorum.

Coğrafya Programını hazırlayan komisyon başkanı Servet Karabağ hocam, programın geldiği nokta konusunda açıklamalarda bulundu. Servet hoca, her zamanki iyimserliği ve coğrafya öğretmenlerine olan güvenini vurgulayarak, programın daha da iyileşeceğini savundu.
Satır başlarıyla:
1.   Talim terbiye kurulu başkanı olan Ziya Selçuk’ un gidişi, diğer yeni programlar gibi Coğrafya programına da çok önemli bir ket vurmuştur. İrfan Erdoğan’ın ben yeni programları kabul etmiyorum demesi, bir süre coğrafya programının aksamasına yol açmıştır. Yeni TTKB ile birlikte programın yeni bir ivme kazanmasını bekliyorum.
2.   Ders kitapları programcıların gözetiminde yazılmadığı için bizim istediğimiz gibi değil. Kitaplar programın özünü yansıtmıyor. MEB in kitap politikası nedeniyle alternatif kitabın olmaması bir sorun. Ayrıca bazı özel yayınevlerinin kitaplarının da yanlışlığından bahsedildi.
3.   “4 yıl geçtikten sonra kazanımların sınıflara dağılımı konusunda bir düzenleme düşünülüyor mu? “ şeklinde bir soruya verdiği yanıt : hayır. Çünkü sınıflara göre kazanım dağılımında önerilecek bir değişiklik bile ders saatlerinin dağılımında kayıplara yol açabilir.Ancak Kızılcahamam çalıştayında alınan kararlara göre – ki ben öyle anladım- bazı kazanım ifadeleri ile yerlerinde küçük birkaç değişiklik yapılması düşünülüyor. Bu arada Kızılcahamam çalıştayı sonuç raporunun www.tck.org.tr de yayınlanmasını bekliyoruz.
4.   ÖSYM ile MEB arasında yapılan toplantılarda ÖSS de sorulacak soruların mutlaka yeni programa göre olması bekleniyor. Bu konuya Salih hoca da değindi ve beklenti bu şekilde.Beklenti diyorum çünkü ÖSYM den kesin bir açıklama yok.
5.   Yine Lise 2,3 ve 4. sınıflarda 2 saatlik derslerde bazı kazanımların alınmaması ile ilgili bir soruya, soru soran öğretmenin kendini doğru ifade edememesi nedeniyle yeterli yanıt verilmemiştir. Orada sorulmak istenen soru ve yorum şudur: (Servet hocamın da okuyacağını düşündüğüm için yazayım)
Program kitapçığının 75.sayfasında
2 SAATLİK SEÇMELİ VE ZORUNLU
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI İÇERİĞİ
(10. 11. VE 12. SINIFLAR İÇİN)

10. 11. ve 12. sınıflardaki 2 saatlik zorunlu ve seçmeli coğrafya dersleri aşağıda belirtilen öğrenme alanlarına ait kazanımlardan oluşmaktadır.
Başlığı altında kazanımlar sıralanmaktadır.
Örnek olarak
A. DOĞAL SİSTEMLER öğrenme alanından;
A.10.1., A.10.2., A.10.4., A.10.5., A.10.7. kazanımlarının alınması istemektedir.
A.10.6.  Bitki topluluklarını genel özelliklerine göre sınıflandırır.
A.10.7. Haritalar, kesitler ve fotoğraflar kullanarak bitki topluluklarının dağılışı ile iklim ve yer şekillerini ilişkilendirir.” Kazanımlarına baktığımızda haftalık 2 saat olan sınıflarda, bu kazanımlardan A.10.6 kazanımının alınmadığı görülmektedir. Öğrencinin bitki topluluklarının genel özelliklerini bilmeden bitki topluluklarının dağılışını ilişkilendirmesi, bitki topluluklarının dağılışı üzerinde etkili olabilecek faktörleri gösterebilmesi söz konu olmayacaktır.
Bunun gibi 2 saatlik derslerde verilecek kazanımların hemen hepsinde aynı durum söz konusudur. Bunun yerine kazanımların yeniden gözden geçirilerek 2 saatlik derslerde kazanım gruplarının tamamının verilmesi, gerekirse bazı kazanım gruplarından vazgeçilmesi gerekmektedir.
Dediğim gibi bu soru yanıtsız kalmıştır. Ama Servet beyin yorumu da benim yukarıdaki yorumuma benzer bir noktada.
6.Özellikle 9.sınıflarda zaman yetersizliği sorunu devam ediyor.Ancak her okulun zümresi tarafından yapılacak planlarla bu sorunun ortadan kalkacağını savundu.
7.Müfredat dışında, ÖSS ye hazırlama vb gerekçelerle program dışına çıkılmaması gerektiği vurgulandı.
8.10 ve diğer sınıflarda, programın sarmal mantığına aykırı olarak Doğal sistemler ve Beşeri sistemler verilirken Mekansal Bir Sentez Türkiye konularına da girilmesinin yanlış olduğunu, Doğal ve Beşeri sistemlerde Türkiye’den örnek verilebileceğini ama tamamının anlatılmasının yanlış olduğunu söyledi. Genelde uygulamada doğal ve beşeri sistemler içerisinde Mekansal Bir Sentez Türkiye konuları da birlikte verilerek zaman ve tekrar sorunu ortadan kaldırılmaya çalışılıyor. Demek ki Doğal ve Beşeri sistemler verilirken mümkün olduğunda Türkiye’den örnek verilmemesi yerinde olacak.
9.12. sınıfta ÖSS tekrarı gibi bir davranış yanlış.
10. Grupta ve www.cografya..biz de de tartışılan bir konuya getirilen yorum:
11.sınıfta coğrafya görmeyen fen ve dil gibi sınıflarda eğer 12. sınıfta seçmeli ders olarak coğrafya seçilecekse, uygulanacak program 11. sınıf programı olmalıdır. Çünkü aksi durumda öğrenci 11. sınıf kazanımlarını almadan 12. sınıf kazanımlarını alamaz, bu durum programın mantığına aykırı. Ki bu konu daha önce açıldığında ben de  12. sınıfta ne olursa olsun 12. sınıf programının alınması gerektiğini düşünmüştüm, ama Servet ve Salih beylerin yorumu böyle.
Bu durum kafa karıştırmaya devam ediyor, umarım sağlıklı bir açıklama yapılır.
Salih Şahin hoca, programla ilgili örnekler verdi. ÖSS ile ilgili bilgilendirmeler yaptı. Ancak zaman problemi nedeniyle uygulama örneklerine yer verilemedi. Salih hoca, özellikle grubun ve coğrafya sitelerinin kendileri tarafından da dikkatlice izlendiğini, buradaki paylaşım ve yorumların dikkate alındığını söyledi. Ayrıca önerilecek değişikliklerin mutlaka zümre kararı ile yapılması gerektiğini ve TTKB ile Orta öğretim genel müdürlüğüne e posta yoluyla bildirilebileceğini, bir örneğinin de kendilerine gönderilebileceğini söyledi.
Sedat Avcı hoca, Beşeri coğrafya derslerinde kullanılabilecek kaynaklardan bahsetti. Ayrıca kendi yaşamından da verdiği örneklerle aslında yapılandırmacı mantıkta sorunlar yaşandığını belirtti.
Orhan Gürbüz "Lise Coğrafya Ders Kitapları Editörlüğü" konulu sunumunda ders kitaplarının hazırlanma aşamalarını anlattı. Orhan hoca, alternatif kitap yazıp MEB na başvurulmasının önünde engel olmadığını belirtti. Ancak benim yorumum, Bakanlığın kendi komisyonlarına yazdırdığı kitapların yerine başka kitabı ne kadar kabul edeceği tartışmalı. Açıkçası bu sunumda kullanmakta olduğumuz ders kitabı ile ilgili eleştirilerin daha fazla geleceğini tahmin etmiştim Ancak konu başlığı itibarıyla ve soru-yanıt kısmının hemen sunumun arkasından olmaması nedeniyle tartışma olmadı. Sondaki soru-yanıtta isimsiz sorular gelmesi nedeniyle de pek cevap gelmedi.
Ahmet Ertek hoca, her zamanki heyecanı ve akıcı üslubuyla Jeomorfolojik ders uygulamaları örnekleriyle orta öğretim öğrencilerinin algılayabileceği örneklerle derslerin nasıl işlenmesi gerektiğini anlattı. Ayrıca 2. günkü
 Arazi çalışmasında da yerinde gösterilen örneklerle bir arazi çalışmasının nasıl yapılabileceği, nelere bakılacağını çok yararlı bilgilerle anlattı.
Barbaros Gönençgil hoca, İklim kavramını ortaöğretim öğrencilerine nasıl verilmesi gerektiğini anlatırken özellikle ders kitaplarında yer alan bazı garipliklerden söz etti. Barbaros hoca aynı şekilde ders kitaplarının yazım aşamasındaki sorunların, bu tür sıkıntılar yarattığından bahsetti.
Hüseyin Turoğlu hoca, CBS konusunda, zaman yetersizliği nedeniyle, tadımlık bazı noktalardan söz etti. Özellikle coğrafya öğretmenlerine müjde gibi bir haber, TCK ile birlikte öğretmenlere yönelik, ortaöğretimde kullanılabilecek bilgilere dayanan bir CBS kursu düzenlenmesi planlanıyor. Çok yakında www.tck.org.tr de duyuru yapılacak.
Coğrafya Öğretmeni Gülçin Ayhan Ertek "Orta Öğretimde Avrupa Birliği Projelerinin Önemi" konulu sunumunda AB projelerinin hazırlanma aşamalarından bahsetti. Yaptığı ve yapılabilecek çalışmalardan söz etti.
Coğrafya Öğretmenleri Fügen Dede ve Mesut Süzer "Coğrafya Öğretmenleri Gözüyle Uzak Coğrafyalar” konulu sunumlarında Uzak Doğu Asya ve Güney Amerika’ya yaptıkları gezi sırasında çektiği fotoğraflarla izlenimlerini paylaştılar. Bunlardan çıkan sonuç: Coğrafya öğretmenleri gezmelidir ve bu geziler hiç te zor ve pahalı değil.
Günün sonu sorulan sorular ve verilen yanıtlara
Pazar günü ise gerçekten çok güzeldi. Hava soğuk ve puslu, ne gam. Küçükçekmece gölü, Florya Basın sitesi önündeki heyelan alanı, Küçükçekmece gölünü oluşturan kıyı oku görüldü. İstanbul Üniversitesi Jeoloji Müzesi ziyaret edildi. Pazar günü olmasına rağmen müze sorumlusu Prof. Dr. İzver ÖZKAR ÖNGEN hocamız ve eşi Prof. Dr. Sinan ÖNGEN’in bizzat bulunmaları, müze ile ilgili genel bilgiler vermeleri, genel levha tektoniği ve müzede sergilenen mineral, taş ve fosiller ile ilgili genel açıklamalar yapmaları çok güzeldi. Tüm öğretmen arkadaşlara önertebileceğim bir yer. Mutlaka gidip görülmesi gerekir. Ama önce randevu alınması gerekiyor. Randevu için sanırım  okulun ve müzenin telefonları internetten bulunabilir.
Sonra Büyük Çekmece gölü kenarındaki Mimar Sinan köprüsü, Çatalca tarafındaki taş ocakları ve fay hatları, Büyükçekmece gölü su toplama alanı üzerinde gözlemler yapıldıktan sonra dönüş.
Sonuç olarak çok yararlı olduğunu düşündüğüm bir çalışma. Küçük bir eleştiri, 1. gün yani sunumların yapıldığı gün çok fazla sayıda sunum yerine daha az konuşmacı – daha fazla tartışma olsaydı daha verimli olurdu diye düşünüyorum.
Düzenleyen ve bizlere yerlerini açan kişi ve kurumlara tekrar teşekkür ediyorum.
Kayıtlı

Tekirdağ KNG MTAL Coğrafya Öğretmeni                             Lodos, herşeyi titretiyor...
ahmetselim
VIP Üye
******

Performans: 143
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1114


Özcan KULAKSIZ Üsküdar Mithatpaşa M.T.A.L


« Yanıtla #1 : 12 Ocak 2009, 19:24:53 »

bende katıldım çalıştaya ancak yalova daki ilk seminerde olduğu gibi maalesef bu da çok doyurucu olmadı en azından sunumların yerine daha çok soru cevap olabilirdi ve programın değişiminden günümüze kadar olan süreçte hangi eksikliklerin giderildiği belirtilebilirdi maaalesef ilk günkü plansızlık hala devam ediyor
Kayıtlı

"Tereddüt edersen bacakların seni taşımaz. “Yürüyeceğim” de, bas ve yürü!"
M.Sami KÖROĞLU
Admin
Site Yöneticisi
*******

Performans: 2999
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 5010


Adıyaman


Site
« Yanıtla #2 : 13 Ocak 2009, 21:27:44 »

Kemal hocam bilgilendirme için çok teşekkürler.

Sizin gözünüzle katılmış oldum. Gerçekten de faydalı bir açlışma olduğuna eminim. Bu tür çalışmalarda genellikle zaman çok ıkıntılı oluyor. Ve kısa bir zaman diliminde ok fazla şey yapılmak istenmesi pekçok şeyin amacına tam olarak ulaşamamasına sebep olabiliyor.

Kayıtlı

irem9292
VIP Üye
******

Performans: 29
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 902


« Yanıtla #3 : 25 Ocak 2009, 20:47:14 »

Ben de bu çalıştaya katıldım ancak daha önceki seminerler gibi -özellikle yeni müfredat konusunda -verimli olduğunu düşünmüyorum. Daha fazla yaptıklarımızı ya da yapamadıklarımızı anlatabilirdik.Ayrıca bende arazi çalışmasına gelmek isterdim ama maaalesef listede ismim yoktu!
Aslında önce yapılması gereken şey tüm öğretmenlere yapılandırmacı öğrenme ile ilgili bir eğitim vermektir. Aksi halde  her öğretmen yeni müfredatı farklı yorumlarla uygular.
Kayıtlı
marzuba
VIP Üye
******

Performans: 385
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 992



« Yanıtla #4 : 25 Ocak 2009, 23:22:36 »


    Arkadaşlar özellikle yeni der müfredatı ve ders kitapları konusunda biz kesinlikle bir eğitim,bilgilendirme,yönlendirme dahi görmedik.
    Kendi tecrübelerimize göre davranıyoruz.Mesela arkadaşın verdiği ÖRNEKTE OLDUĞU GİBİ  "bitkilerin  özelliklerine göre sınıflandirma konusunun bazı sınıflarda verilmeyeceği"ki çok saçma mecburen diğer kazanımları verebilmek için vermek zorundasın.
    Kitaplara gelince onlar da ayrı facia.Yanlış ki yanlışların yüzlerce olduğunu biliyoruz.Çoğunlukla kopyala yapıştır yöntemi ile toplama bilgiler.Çoğunlukla bağlantı kurmakta bile zorlanıyorum.Çok acemice yazılmış hatta bizim önümüze böyle kitapların konması bile başlı başına bize hakaret olarak algılanmalı.
    Çünkü bizim bilgi ve ufkumuzu çok basit görerek hazırlanmış.
   
Kayıtlı

Eyyy devlet çık artık,şişemizin kadehimizin içinden!!!!
AYFER AKBAY
Yeni Üye
*

Performans: 0
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 4


« Yanıtla #5 : 22 Ekim 2009, 21:54:47 »

BUÇALIŞTAYLARA KATILMANIN ÖNKOŞULU VARMI BİZLER NASIL KATILABİLİRİZ DAVETMİ GEREKİYOR
Kayıtlı
eylul
Sürekli Üye
***

Performans: 0
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 148


« Yanıtla #6 : 23 Ekim 2009, 16:06:03 »

çalıştaya katılım için ilçe milli eğitimden yazı geliyor isteğe bağlı olarak katılabiliyorsunuz ancak siteden takip ederek de (ya da tck'nın sitesinden)haberdar olduğunuzda katılabilirsiniz 10 ekim de çınar kolejinde de bir çalıştay yapıldı.
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic