Sayfa: [1] 2 3   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: aktif nüfus mu çalışma çağındaki nüfus mu ???  (Okunma Sayısı 14944 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« : 30 Ocak 2009, 11:27:03 »


merhaba arkadaşlar

az önce Prof Dr İbrahim Atalay'ın Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği kitabını incelerken bir şey farkettim, ve hocamın benim bilgimle çelişen bir ifade kullandığını gördüm... bu ifadeyi aynen size aktarıyorum...

''15-64 yaş arasındaki çalışabilir nüfusa aktif nüfus denir. demografik aktif nüfusun herhangi bir işte çalışan kısmı ise çalışan nüfus olarak tanımlanır.''

burada 'aktif nüfus' diye adlandırılan şey gerçekte 'çalışma çağındaki nüfus' değil midir ?
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
DoguateS
Doğu ATEŞ
VIP Üye
******

Performans: 1781
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1125



Site
« Yanıtla #1 : 30 Ocak 2009, 11:37:34 »

Yeliz hocam
Geçenlerde yine bir arkadaş bu konuda telefonla arayarak bu şekilde olmadığını söyledi. O arkadaşa da ifade ettiğim gibi 14-65 yaş arası aktif nüfus olarak nitelendirilir. Çalışma çağındaki nüfus olarak adlandırılan şey aslında aktif nüfustur.

Çalışsın çalımasın 14-65 yaş arasındaki herkes aktif nüfusun içinde yer alır. Çalışan çalışmayan nüfus ise başka bir kavramdır. Orada da ifade edilen çalışma çağı içinde işsiz nüfustur. Yani senin yukarıda yazdığın bu bağlamda doğru bir ifadedir. KOnuyla ilgili Salih ŞAHİN nüfus Gerçeği kitabı güzel bir kitaptır.
Kayıtlı

Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« Yanıtla #2 : 30 Ocak 2009, 11:46:33 »

ama Doğu hocam sözcük anlamını düşündüğümüzde de mantıksız gelmiyor mu...

Prof Dr Hayati Doğanay'ın Türkiye Beşeri Coğrafyası kitabında da aktif nüfusu çalışan nüfus olarak ele almış... yani aktif nüfusu çalışma çağındaki nüfustan ayırmış...
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
DoguateS
Doğu ATEŞ
VIP Üye
******

Performans: 1781
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1125



Site
« Yanıtla #3 : 30 Ocak 2009, 11:57:59 »

Hocam bu çok tartışmalı bir konu ama

"Nüfus yaş yapısı
a. Geniş aralıklı yaş yapısı
b. Dar aralıklı yaş yapısı (piramitler)

Geniş aralıklı da 0-14 genç
14-65 aktif
65+ yaşlı nüfus olarak niteliyoruz. Bu aynı zamanda çalışma çağındaki nüfus

Çalışma çağındaki nüfusu da çalışan nüfus - çalışmayan nüfus olarak ayrılıyor. Yani Olgun nüfusu çalışan ve çalışmayan olarak ikiye ayırıyoruz. BU yaşın üstündeki ve altındakiler bağımlı nüfus olarak adlandırılıyor."

Şİmdi banada subjektif geliyor. Örneğin 14-65 yaş arasında olupta çalışamayanlar bağımlı değlmdir. Askerler, yatalak hastalar vs. Bunlar nasıl hesaplanır? Yani dediğin gibi burada ciddi bir kafa karışıklığı var. Kitaplarda yoksa da kafalarda var.

Ama 10. Sınıf kitabını hazırlarken bu konuda baya materyal derledim. Tamamında konu bu şekilde açıklanmış. Nüfus Gerçeği kitabının sayfa 152 de de bu şekilde  ele alınmış...
Kayıtlı

Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« Yanıtla #4 : 30 Ocak 2009, 12:17:33 »

Hocam bu çok tartışmalı bir konu ama

"Nüfus yaş yapısı
a. Geniş aralıklı yaş yapısı
b. Dar aralıklı yaş yapısı (piramitler)

Geniş aralıklı da 0-14 genç
14-65 aktif
65+ yaşlı nüfus olarak niteliyoruz. Bu aynı zamanda çalışma çağındaki nüfus



bu kısma kadar katılmamak mümkün değil, ancak farklı kaynaklarda farklı bilgiler var ve bana da mantık olarak çalışma çağındaki nüfus ve aktif nüfus farklı anlam ifade ediyor...
neyse senin de dediğin gibi bu biraz karışık bir durum...
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
Cahit ERAYDIN
VIP Üye
******

Performans: 2063
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 4836


Cahit Eraydın coğ.öğrt.


« Yanıtla #5 : 30 Ocak 2009, 12:26:45 »

15-64 yaş grubu çalışma çağındaki nüfusu ifade eder,çalışma çağındaki nüfus içerisinde yani 15-64 yaş aralığında olupta belirli bir işte çalışan nüfusa “aktif nüfus “ denilmektedir.Kimi kaynaklarda 15-64 yaş grubu içerisinde olanları aktif nüfus olarak değerlendirsede bu doğru değildir,hatta doğru olmasada bu şekilde  yani bu anlayışla düzenlenmiş sorularda bulunmaktadır.
Kayıtlı



Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır,
Toprak; eğer uğrunda ölen varsa vatandır
Köksal AYDIN
VIP Üye
******

Performans: 2935
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 5093



« Yanıtla #6 : 30 Ocak 2009, 12:46:31 »

Galiba burada şöyle bir kavram kargaşası durumu var.
Aktif nüfus fiilen bir işte çalışan nüfus mu yoksa 15-64 yaş arasında yer alan herkes mi?
Aktif kelimesine bakacak olursak direkt çalışanı ifade etmesi lazım ama Yeliz hocamın da belirttiği gibi en çok başvurduğumuz kitaplar da bile tersi bir durum var.
Kayıtlı

1996'da, şampiyonluk kaçtığında
Bu kadar yaklaşmışken "olamaz" dedi,
Ve kendini incir ağacına astı...
Daha 12 yaşındaydı Mehmet DALMAN!
Şimdi 24 oldun Mehmedim
Ve biz yine yaklaştık...

Çocuklarımızın ayaklarına batan dikenler, ya ektiklerimizdir ya da sökmediklerimiz...


TRAP ZONE
Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« Yanıtla #7 : 30 Ocak 2009, 12:47:59 »

15-64 yaş grubu çalışma çağındaki nüfusu ifade eder,çalışma çağındaki nüfus içerisinde yani 15-64 yaş aralığında olupta belirli bir işte çalışan nüfusa “aktif nüfus “ denilmektedir.Kimi kaynaklarda 15-64 yaş grubu içerisinde olanları aktif nüfus olarak değerlendirsede bu doğru değildir,hatta doğru olmasada bu şekilde  yani bu anlayışla düzenlenmiş sorularda bulunmaktadır.

aynen ben de böyle düşünüyorum hocam
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
aaydın
Uzman Üye
*****

Performans: 34
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 266



Site
« Yanıtla #8 : 30 Ocak 2009, 19:30:52 »

Aktif nüfus, çalışma çağındaki nüfus, çalışan nüfus, çalışmayan nüfus, bağımlı nüfus vs. bunlar farklı kaynaklarda farklı şekillerde kullanılarak tam bir kaos oluşturulmuştur. Kaosun temel nedeni nüfusun yaş yapısına göre tasnifi ile bu meselenin karıştırılmasıdır.
Bu konuda benim önerim şu şekildedir.
Anayasamızda çalıştırma yaşı ve çocukları çalıştırma yasağını düzenleyen madde şu şekildedir.
MADDE 71. - Onbeş yaşını doldurmamış çocukların çalıştırılması yasaktır. Ancak, ondört yaşını doldurmuş ve ilköğretimi tamamlamış olan çocuklar, bedensel, zihinsel ve ahlaki gelişmelerine ve eğitime devam edenlerin okullarına devamına engel olmayacak hafif işlerde çalıştırılabilirler.
Çocuk ve genç işçilerin işe yerleştirilmelerinde ve çalıştırılabilecekleri işlerde güvenlik, sağlık, bedensel, zihinsel ve psikolojik gelişmeleri, kişisel yatkınlık ve yetenekleri dikkate alınır. Çocuğun gördüğü iş onun okula gitmesine, mesleki eğitiminin devamına engel olamaz, onun derslerini düzenli bir şekilde izlemesine zarar veremez.

Buna göre 14 yaş ve üzeri için “çalışma çağındaki nüfus” diyebiliriz.

Çalışma çağında olduğu halde çalışma olanağı olmayan öğrenci, asker, fiziksel ve zihinsel engelliler, aşırı yaşlı kişiler ile 14 yaşından küçük olan kişilere “bağımlı nüfus” demek yarinde olur.

Çalışma çağında ve çalışma imkanına sahip olup da çalışacak uygun bir iş bulamayan kişilere “işgücüne katılmayan nüfus ya da işsiz nüfus”, çalışma çağında olup da hali hazırda çalışan kişilere “işgücüne katılan nüfus ya da aktif nüfus” denilebilir.

Bu kriterlere göre oranlar çıkarılmalıdır. Yalnız bu oranlar günübirlik değişir. Zaten beşeri coğrafya verileri sürekli değişmektedir.


Kayıtlı
DoguateS
Doğu ATEŞ
VIP Üye
******

Performans: 1781
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1125



Site
« Yanıtla #9 : 30 Ocak 2009, 19:45:33 »

Hocam merhaba
Söylediklerinizde haklılık payı var. Ancak biraz önce evdeki kitaplarla yetinmeyip bir de akademisyen hocamızı rahatsız ettim. O da yukarıda bahsettiğim görüşlerle aynı fikirde. Elinizde sanırım benim yazdığım 10. sınıf kitabı var. Oradaki görüşler çağdaş demografi görüşleridir. Ve bunlarda bilimsel anlamda hiç bir hata yoktur.

Ancak işi karıştıran dersane yazarlarıdır.Huh?
Şimdi  söyledikleriniz doğru ancak Aktif nüfus içinde (faal nüfus) çalışabilir durumda olup hiç bir şey üretmeyenler veya ülke ekonomisine katkısı olmayanlar pasif (edilgen) nüfus olarak nitelendiriliyor. Eğer bu kısma bağımlı nüfus dersek ortalık tamamen karışır.

Bağımlı nüfus iki grupta incelenir

Genç bağımlılık oranı = 0-14 yaşa arası insan sayısı / Yıl ortası nüfus x 1000
Yaşlı bağımlılık oranı = 65 + yaş grubu / Yıl ortası nüfus x 1000
Toplam bağımlılık oranı =  0-14 yaş grubu + 65 yaş grubu / Yıl ortası nüfus  x 1000

Şeklinde hesaplanır. Yani bağımlı nüfus aktif nüfus içinde çalışmayanları kapsamaz. BUrada bir tartışma yok.

Asıl sorun yetişkin (olgun) nüfusa aktif nüfus denmeli mi denmemeli mi? Ki burada Dünya'daki emsaller denmeli diyor. Ve bu kullanılıyor. Ama dediğim gibi dersane materyaşşerinde derin bir kafa karışıklığı var.

Ahmet hocam aramızdan olman da ayrıca çok güzel ve anlamlı...
Hoş geldin....
Kayıtlı

aaydın
Uzman Üye
*****

Performans: 34
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 266



Site
« Yanıtla #10 : 30 Ocak 2009, 20:21:33 »

Hocam ben zaten şimdiye kadar söylenen herşeyin yanlış olduğunu iddia ederek konuya yaklaşmadım. Zaten haddimiz de değil.
Bağımlı nüfus derken kasıt ne sizce? benim anladığım çalışma imkanı olmayan kişidir. 0-14 arası nden bağımlıdır? bedensel olarak çalışması uygun olmadığından ve velisi tarafından bakılmak zorunda olduğundandır. Burda bir zorunluluk var. çalışma yaş aralığında olup da çalışma imkanı bulamayan kişiler de zorunlu olarak bir yerlere bağımlı yaşamaktadır. ya devlete ya ailesine bağımlıdır. ayrıca 65 ve üzerinin neden bağımlı nüfus kategorisine alındığnı da anlamış değilim. çok uzağa gitmeye gerek yok üniversitelerdeki muhterem hocalarımızın yaşı kaç aceba. ve bunlar kime bağımlı?
ben görüşlerimi ileri sürerken yeni bir şey ortaya koyulmalı anlamında söylüyorum. bilimsel kaynaklarda bu şekildedir de demek istemiyorum.

"Şimdi  söyledikleriniz doğru ancak Aktif nüfus içinde (faal nüfus) çalışabilir durumda olup hiç bir şey üretmeyenler veya ülke ekonomisine katkısı olmayanlar pasif (edilgen) nüfus olarak nitelendiriliyor. Eğer bu kısma bağımlı nüfus dersek ortalık tamamen karışır." demişsiniz. ama ben çalışma çağındaki nüfus diye bir kavram ortaya koyarken ( bu kavram zaten var da) 15-64 yaş sınırlamasını ortadan kaldırıyorum. 14 yaş üzerine çalışma çağındaki nüfus diyorum. bir kişi 80 yaşında bile olsa sağlığı elveriyorsa çalışma imkanına sahiptir. bunun yanında bağımlı nüfus derken de 0 yaştan 14 yaşa kadar olanı mutlak bağımlı nüfus olarak görüyor 14 yaş üzerinde olanları ise şartlar elvermediği için engeller olduğu için bağımlı nüfus olarak addediyorum.  ama herşeye rağmen tartışılmaya çok müsait bir konu. omuzuma dokunulmaması dileğiyle... Smiley
Saygılarımla
Kayıtlı
Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« Yanıtla #11 : 30 Ocak 2009, 20:28:55 »

hocam burda kimse sizin omzunuza dokunmaz Smiley
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
e.kosem
Sürekli Üye
***

Performans: 10
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 130


« Yanıtla #12 : 30 Ocak 2009, 20:31:51 »

15-64 yaş nüfusu çalışma çağı nüfusudur. Ancak bu yaş grubunda olup bizzat çalışan ya da çalışma isteğinde olan ( issizler) kesim aktif nüfusu ifade eder. Bu yaş grub unda olupta çalımayan, çalışma isteğinde bulunmayanlar(  ev hanımları gibi) aktif nüfus değildir.
Kayıtlı
Yeliz Kamiş
Uzman Üye
*****

Performans: 160
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 389



« Yanıtla #13 : 30 Ocak 2009, 20:35:42 »

15-64 yaş nüfusu çalışma çağı nüfusudur. Ancak bu yaş grubunda olup bizzat çalışan ya da çalışma isteğinde olan ( issizler) kesim aktif nüfusu ifade eder. Bu yaş grub unda olupta çalımayan, çalışma isteğinde bulunmayanlar(  ev hanımları gibi) aktif nüfus değildir.

siz de olaya daha farklı yaklaşmışsınız hocam... çalışma çağı içerisinde bulunup da çalışan nüfus dışında çalışma isteği olan işsiz nüfusu da mı aktif nüfus içerisine alacağız yani...
bu konu giderek daha karmaşık bir hal alıyor sanırım...
Kayıtlı

güzel günler göreceğiz çocuklar...güneşli günler...motorları maviliklere süreceğiz...
aaydın
Uzman Üye
*****

Performans: 34
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 266



Site
« Yanıtla #14 : 30 Ocak 2009, 20:45:27 »

çalışma çağında olup da çalışmak istemeyen ev hanımları da bağımlı nüfustur kanaatimce.
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2 3   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic