Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: karstik aşınım şekilleri ile ilgili bir soru  (Okunma Sayısı 5274 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
denizyıldız
Üye
**

Performans: 1
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 63



« : 28 Ocak 2010, 18:45:28 »


esen yayınlarında karstik aşınım şekilleri anlatırken aşınmanın olabilmesi için; su sıcaklığının fazla olması, karbondioksitin fazla olması ve eriyebilen kayaçların saf olması gerekir diyor. Benim sormak istediğim şu sıcaklık artarsa karbondioksit miktarıda fazlaysa aşınma nasıl fazla olur?
Kayıtlı
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #1 : 28 Ocak 2010, 19:38:59 »

Bu bilgilerin hepsi masal. Önemli olan suyun içindeki karbondioksit miktarıdır. Örneğin çözünmüş CO2 ortamdan fazlaysa birikme olur. Az ise su aşındırma yapar. Örneğin mağaraların süslü olup olmaması veya aşınması tamamı ile buna bağlıdır. Örneğin mağara atmosferinde 400 ppm CO2 varsa sudaki çözünmüş CO2 340 ppm ise aşınma olur mağarada süs olmaz. sudaki CO2 400 ppm ve daha fazlaysa birikme olur. Bunun sıcaklıkla ilişkisi vardır ama direkt olarak soğuk su aşındırır sıcak su biriktirir diye bir şey söz konusu değildir. Zaten sıcak suda Co2 fazla bulumaz Çünkü sıcak suda aktivite fazladır ve sıcak sudaki CO2 ayrışarak çökelme olur.
Kayıtlı
denizyıldız
Üye
**

Performans: 1
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 63



« Yanıtla #2 : 28 Ocak 2010, 19:50:45 »

evt dediğinize katılıyorum ama ben bunu anlatırken bu bilgiyi hiç sorgulamadan yanlış bilgi ermiş oldum sanırım öğrencilere Sad
Kayıtlı
denizyıldız
Üye
**

Performans: 1
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 63



« Yanıtla #3 : 29 Ocak 2010, 21:30:16 »

yoo hocam bende aşınımdan bahsettim kitaptaki maddeleri yazdım
Kayıtlı
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #4 : 30 Ocak 2010, 07:30:17 »

Kireçtaşı içinde CO2 bulunmaz. C02 su veya havada bulunur. Kireçtaşında olan şey karbonattır. Havadaki veya sudaki C02 karbonatla tepkimeye girerek aşınım our. Teoroik olarak soğuk su içinde daha fazla erimiş C02 bulunur. Sıcak sularda erimiş C02 miktarı azdır. Çünkü sıcak suların içindeki C02 buharlaşarak uzaklaşma niyetindedir. Bunedenlede sıcak su kaynaklarının bulunduğu yerde çeşitli traverten birikimleri olur. Halbuki bu birikimler soğuk sularda azdır. Çünkü çözer ve içinde tutar. Bu durumunda çeşitli etkileri vardır. Tüm coğrafya konularında olduğu gibi bu konuyuda kalıplara sığdırmak doğru değildir. Bir olaya bir yerden bakarsak olay doğru diğer taraftan bakarsak yanlıştır. Öğrencilere bu olayları iki yönü ile öğretmek gerekir.
Kayıtlı
scream
Uzman Üye
*****

Performans: 55
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 396



« Yanıtla #5 : 30 Ocak 2010, 10:11:46 »

karstlaşma şartları:1. kireçtaşının özelliği
2.iklim:soğuk iklim bölgelerindeki soğuk sular bünyelerinde daha fazla co2 taşımalarına ve dolayısıyla kireçtaşını daha fazla çözmelerine rağmen yılın ancak yazında karstlaşmaya elverişli.ve soğuk bölgelerde genellikle karstlaşma zayıftır.buna karşılık nemli tropikal ,ekvatoral bölgelerde gür olan bitki örtüsünün ayrışması ile suya daha fazla co2 karışır.yıl boyunca devam eden karstlaşma sonucu ekvatoral bölge karstik şekiller bakımından zengindir.bu nedenle karstlaşma sıcak ve nemli bölgelerde karstlaşma soğuk ve nemli bölgelere nazaran daha fazladır.(g.fiziki coğ. i.atalay 250.s)
yani direkt olarak sıcak sular karstlaşmaya neden olur demek yanlış.
Kayıtlı
klimaks
Uzman Üye
*****

Performans: 22
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 430



« Yanıtla #6 : 30 Ocak 2010, 10:50:53 »

Kireçtaşı içinde CO2 bulunmaz. C02 su veya havada bulunur. Kireçtaşında olan şey karbonattır. Havadaki veya sudaki C02 karbonatla tepkimeye girerek aşınım our. Teoroik olarak soğuk su içinde daha fazla erimiş C02 bulunur. Sıcak sularda erimiş C02 miktarı azdır. Çünkü sıcak suların içindeki C02 buharlaşarak uzaklaşma niyetindedir. Bunedenlede sıcak su kaynaklarının bulunduğu yerde çeşitli traverten birikimleri olur. Halbuki bu birikimler soğuk sularda azdır. Çünkü çözer ve içinde tutar. Bu durumunda çeşitli etkileri vardır. Tüm coğrafya konularında olduğu gibi bu konuyuda kalıplara sığdırmak doğru değildir. Bir olaya bir yerden bakarsak olay doğru diğer taraftan bakarsak yanlıştır. Öğrencilere bu olayları iki yönü ile öğretmek gerekir.
Sayın ihsan hocam verdiğiniz bilgilerle bize yine ışık tuttunuz,teşekür ederim.

Ancak yaptığınız  açıklamalar sırasında öğretmen arkadaşlara biraz kızdğınızı düünüyorum.  Yanlış anlamayacağınız umarak ben de sizinle şunu paylaşmak isterim ki biz gerçekten bazı konularla ilgili doğru bilgiye açız.Kendimizce araştırmalar yaparak doğruları bulmaya çalışıyoruz.Biliyorsunuz ortaöğretimde yeni müfredata geçilmeden önce birçok değerli üniversite hocamızın ortaöğretim ders kitaplarını kullanıyorduk(C.şahin,İ.atalay,Y.Dönmez,R.İzbırak.....) Bu kitaplarda birçok faydalı bilgi olması yanında birbiriyle çelişen bir sürü bilgiler de yer alıyordu ve sanki hepsi aynı tornadan çıkmış gibi bazı konularda brbirini tekrar ediyordu.Öğretmen kitabı olarak ta bir tek Reşat İzbırak hocanın yıllar önce hazırlanmış kitapları dışında öğretmen kitabı da yoktu.Şimdi ise müfredat değişti meb yeni ders kitapları hazırlattı durum kaynak açısından  çok daha vahim bir   noktaya geldi.Maalesef kitaplar son derece içeriksiz pek çok yanlış bilgi ile dolu(bunu hazırlayan arkadaşları eleştirmek için söylemiyorum yanlış anlaşılmasın)bu koşullarda maalesef coğrafi konularda belli kafa karışıklarının ve yetersizliklerin ortaya çıkması doğal değil mi sizce?
Bir konuda Türkiye 'de üniversite öğretimindeki durum.Maalesef birçok arkadaşım ve ben üniversitedeki akademik ortamdan yeterince yararlanamadık.Bunda bizim de hatalarımız var ancak hepsi de bize ait değil.İnanın ben kendi adıma söylüyorum,coğrafya adına öğrendiğim bir çok şeyi üniversite yıllarından sonra öğrendim.Onun için ülkemizde üniversite öğretiminin daha dolu hale getirilmesi ve akademik ortamın gerçek anlamda içinin bilimle ve doğru bilgilerle dolu hale getirilmesi gerekiyor aksi takdirde yalan yanlış bilgilerin havada uçuşması kaçınılmaz olacaktır diye düşünüyorum.
Biz öğretmenlerin bir çoğunun yabancı dil konusunda da yeterli olmaması da  alanımızla ilgili yabancı kaynakları takip edememize yol açtığından doğru bilgilere ulaşma anlamında sıkıntılar yaşıyoruz.Ülkemizde
coğrafya anlamında özellikle genel coğrafya bilgileri alanında yeterli(tatmin edici düzeyde) akademik yayın olmaması da  maalesef bir başka sıkıntı kaynağı olmaktadır.
Bu nedenle bizim yaptığımız herhangi bir konu ile ilgili bilgi paylaşımındaki sığlık ve yetersizlikler sizi çok fazla şaşırtmasın hocam biz buyuz,ancak içimizde kendini geliştirmeye bazı şeyleri doğru öğrenip doğru öğretmeye çalışanlar da var.Ben bu site üyesi arkadaşları böyle görüyorum,sizin gibi bir hocamızın aramızda olmasını da büyük bir artı olduğunu düşünüyorum.Bazı duygu ve düşüncelerimi sizinle paylaştım,umarım saygısızlık olarak almazsınız.
Saygılarımla...
  
Kayıtlı

"Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir."
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #7 : 30 Ocak 2010, 11:06:00 »

Ben kızmıyorum zaten öyle bir hakkım yok. Bu sitedeki arkadaşlarında iyi bir şeyler öğretmek için sürekli arayışta olmaları nedeniyle takdir ediyorum. Siteyide küçük katkılarda bulunabilirmiyim diye takip ediyorum. Fakat bazen arkadaşlar sadece yazılanları tam okumadan yanıt veriyorlar bu insanı sinirlendiriyor.

Lise düzeyinde gerek ders kitabı gerek yardımcı kitap yazmak bir üniversite hocasının tek başına yapacağı bir şey değil bence. Bu ancak tecrübeli bir lise hocası ile üniversite ile birlikte olabilir. Çünkü bir üniveriste hocasının lise müfradatına sahip olması mümkün değildir. Ne yazıkki kitaplardaki bilgiler çok statik benim lisede okuduğum kitap ile bugünkü kitap arasında fark yok. Bu muhakkak kırılmalı.

Bence en önemli sorunlardan biri test soruları yüzünden coğrafyanın çok kalıplara sığdırılmaya çalısılmasıdır. Zaten bu sorun soru şıklarının sık sık tartışılmasından anlaşılıyor. Yer bilimlerinin bir parçası olan fiziki coğrafya ile sosyal bilimlerin bir parçası olan beşeri coğrafyada her zaman 2 kere 2 dört etmez. Coğrafi olaylar çok yönlüdür. Halbuki testler tek yönü yansıtır. Bu nedenle coğrafya sınavları klasik olmalı ve öğrenciden sentez yorum beklenmelidir.
Kayıtlı
klimaks
Uzman Üye
*****

Performans: 22
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 430



« Yanıtla #8 : 30 Ocak 2010, 11:17:34 »

hocam maalesef sistem buna izin vermiyor,eskiden öss ydi şimdi de ygs-lys oldu ancak özünde değişen bir şey olmadı.Eğitim ve öğretim bunun üzerine kurulmuş durumda maalesef ,biz de ezberlenmiş bazı kalıpları öğrenmek ve öğretmek zorundayız ve dediğiniz gibi aynen matematikte olduğu gibi iki kere iki dört eder gibi yanıtlar arıyoruz.
Kayıtlı

"Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir."
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic