Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Bağıl nem sorusu  (Okunma Sayısı 8075 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
maki
Sürekli Üye
***

Performans: 47
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 134


« : 13 Ekim 2011, 05:42:24 »


Aşağıda verilen sorunun cevabı açıklamasıyla sizce nedir?

Bağıl nem oranı yıl boyunca çok düşük olan bir yer için aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A-Günlük sıcaklık farkı fazladır
B-Güneşlenme süresi fazladır
C-Yerden ışıma fazladır
D-Alçak basınç alanıdır
E-Buharlaşma şiddeti fazladır.
Kayıtlı
subutay78
Uzman Üye
*****

Performans: 8
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 311


« Yanıtla #1 : 13 Ekim 2011, 07:00:08 »

Cevap D sıkkı olur bence..A.B Alanında yükselici hava hareketleri görülür buda yagısın olusmasına neden olur...BAgıl nemin az olduğu yeri bir çöl alanı olarak düsünürsek daha kolay anlayabiliriz sanırım...
Kayıtlı
maki
Sürekli Üye
***

Performans: 47
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 134


« Yanıtla #2 : 13 Ekim 2011, 08:59:55 »

Peki her alcak basinc alaninda yukselici hava hareketi goruluyorsa ve her alcak basinc alaninda yagis olusmama sebebi yeteri kadar mutlak nemin olmamasi midir?
Kayıtlı
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #3 : 13 Ekim 2011, 14:18:48 »

termik kökenli alçak basınç alanlarında (basra alçak basıncı gibi) bağıl nem yüksek midir? Bunun görüldüğü alanlarda yağış fazla mıdır? Soru hazırlamış zor iştir. Hele coğrafyayı kalıplara sokup aspirin sonuclar ve genellemeler yapıp soru sormak bu yönde eğitim yapmak bu mesleğe yapılacak en büyük kötülüktür.
Kayıtlı
hasanoğlan
VIP Üye
******

Performans: 11
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1450


« Yanıtla #4 : 13 Ekim 2011, 20:08:26 »

     Yanıt D şıkkıdır.Sürekli AB alanı olan yerler yağışlı ve bağıl nemi yüksektir.Bu soruda "bağıl nemi yıl boyunca düşük" ifadesi, buranın yıl boyunca YB alanı olduğunu gösterir.Kutuplar yıl boyunca YB alanıdır.Fakat sıcaklık düşük olduğundan havanın hacmi çok daralmakta ve bu da bağıl nemin yüksek olmasını sağlamaktadır.Geriye yıl boyunca YB alanı olan çöller kalmaktadır.Bu soru çöller kastedilerek hazırlanmıştır.
     Sayın ihsancicek "coğrafyayı kalıplara sokmak" ve "aspirin" gibi kavramları kullanmış ve verilebilecek en aykırı örneği (basra alçak basıncı) vermiş.Akademik olarak coğrafya kalıplara sokulmayabilir.Fakat ÖSS sınavında coğrafi konuları kurallara ve kalıplara bağlamak zorundasın.Sorular bu yöntem üzerinden sorulur.
     Örneğin: Yükseldikçe sıcaklık 200 metrede 1 derece düşer.Gerçekte böyle midir?Hayır.Yere ve zamana göre değişir.Fakat ÖSS sorularında bu kurala göre soru çözülür.Aynı durum AB alanları için de geçerlidir.Sürekli AB alanı olan yerler yağışlı ve bağıl nemi yüksek olarak kabul edilir.Basra AB alanı gibi istisnalar dikkate alınmaz.
     Akdeniz kıyılarında yaz aylarında sıcaklık yüksek, buharlaşma fazla ve nem oranı da fazladır.Yani yağış oluşumu için çok uygun koşullar vardır.Fakat yağış oluşumu yok denecek kadar azdır.Bütün büyük iklim tiplerinden farklı olarak sıcaklığın arttığı mevsimde değil, sıcaklığın azaldığı mevsimde (kış ayları) en fazla yağış düşmektedir.Yani genellemeye uymayan bir iklim tipidir.
     Basra AB alanı da genellemeye uymayan bir örnektir.Yazın Akdeniz kıyılarında neden yağış olmuyorsa, Basra AB alanında da aynı nedenle yağış oluşumu görülmez.

Kayıtlı

Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür,
Ve bir orman gibi kardeşçesine
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #5 : 13 Ekim 2011, 22:37:56 »

Fiziki Coğrafyada kurallar evrenseldir ve bütün yeryüüzü için geçerlidir. İstisna diye bir şey yoktur. Soruların OSYM tarafından hazırlanıyor olması coğrafyanın bu şekilde öğretilmesine gelrekçe olamaz yine OSYm deki coğrafyacılarda coğrafyayı bu kalıba sığdırdıkları için sorular böyle oluyor.  Soruya gelince dünyada bütün bir yıl boyunca AB olan yer yoktur. Örnek verilmeye çalışılan dinamik yüksek basınç alanları bile (örneğin İzlanda AB) yaz kış yer değiştirir. Tabii bu arada ekvtot çevresinde Termik AB alanının küçük bir kısmını ayırmak gerekit. Bu nedenle bir noktanın sürekli  dinamik AB altında kalması bütün bir yıl boyunca bağıl nemin yüksek olması diye bir şey olamaz.

Akdenizde yazın sıcaklığın yüksek buna bağlı olarak buharlaşmanın yüksek olaması nedeniyle yağış için olumlu koşulların olmasına rağmen yağış düşmememsi buna karşın kışın sıkalığın düşük buna bağlı olarak buharlaşmanın düşük olmasına rağmen yağışın düşmemesi b,r istisna değildir. Çünkü Akdeniz iklimini doğuran dinamil sistemlere bakılırsa bu konu istisna olmayıp hava kütleleri ile ilgili olduğu anlaşılır. Akdeniz havzası kışın gezici alçak basınçların etkisine girer ve bol yağış alır. Buna karşın yazın Azor Yb nin etki alanına girip buradaki alçalıcı sistem yağışı engeller. Akdeniz yazın bu nedenle kuraktır. Yani yağış bir yerin yerel koşullarına göre değil daha çok sistemlere göre oluşan bir durumdur.  Doğal sistemleri bunların birbirine etkilerini açıklamadan böyle genellemeler her zaman yanlış eğitime sebeb olur.
Kayıtlı
maki
Sürekli Üye
***

Performans: 47
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 134


« Yanıtla #6 : 14 Ekim 2011, 19:17:15 »

Sayin hasanoglan kutuplarda bagil nem dusuktur !!
Kayıtlı
hasanoğlan
VIP Üye
******

Performans: 11
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1450


« Yanıtla #7 : 14 Ekim 2011, 21:44:30 »

     Şimdi biz okullarda 15-18 yaş grubundaki öğrencilere coğrafi bilgileri öğretiyoruz.Geçmişten gelen bir yöntem vardır: Coğrafi bilgileri bu yaştaki öğrencilerin anlayabileceği tarzda vermek.Bunun pratik yolu da akademik bilgiye fazla girmeden belli kuralllar ve kalıplar oluşturmaktır.Özellikle de basınç ve nemlilik gibi soyut konularda.
     Zaten bir çok dersten, yoğun bir müfredat programından sorumlu olarak ÖSS sınavına girecekler.Bir de akademik bilgilerle bu öğrencileri zor duruma sokmamak gerekir.Coğrafyada genel kurallara uymayan bütün değişkenler üniversite öğrencilerine öğretilebilir, fakat lise öğrencilerine bu gerekli değildir.Bu açıdan ÖSYM’nin soru hazırlama tarzını ben başarılı buluyorum.
     Bu soruyu gündeme getiren “maki” kullanıcı adlı arkadaş, ÖSS sınavına yönelik bir soru olarak sormaktadır.Bu nedenle akademik bilgiler (değişkenler, istisnalar ve genellemelere uymayan durumlar) bir kenara bırakılarak yanıt verilmelidir.Böyle olunca da yanıtın D şıkkı olduğu görülür."Bağıl nem oranı yıl boyunca çok düşük ise burası AB alanı olamaz.Çünkü sürekli AB alanlarında yağış fazladır ve bağıl nemleri de yüksektir".Lise öğrencilerine bu tarzda öğretmek gerekir.
     Bu arada sayın İhsan Çiçek’in yazdığı her bilgiye katılıyorum.Açıklamalarına da teşekkür ediyorum.Bu genellemeler coğrafya bölümlerinde okuyan üniversite öğrencileri için “yanlış” olabilir, fakat lise öğrencileri için bu kavramı kullanmamak gerekir.
     “maki” kullanıcı adlı arkadaş kutuplarda bağil nemin düşük olduğunu yazmış.Bence bilgileri bir daha kontrol etmek gerekir.
Kayıtlı

Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür,
Ve bir orman gibi kardeşçesine
cografyacı023
Üye
**

Performans: 0
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 64



« Yanıtla #8 : 14 Ekim 2011, 22:07:12 »

Bağıl nem oranı yıl boyunca çok düşük olan bir yer için aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A-Günlük sıcaklık farkı fazladır
B-Güneşlenme süresi fazladır
C-Yerden ışıma fazladır
D-Alçak basınç alanıdır
E-Buharlaşma şiddeti fazladır

doğru yanıt  B
 .. A olmaz çünkü bağıl nem az olduğunda gün içindeki sıcaklık değişimleri fazla olur..
C de olmaz. çünkü; nem oranı az olduğunda yerin ışıma kaybı fazla olur...
e olmaz Çünkü; havadaki bağıl nem az olduğunda havanın nem isteği artarr. buharlaşma artmış olur..
D de olmaz ; ç.ünkü alçak basınç alanlarında yüksekl,ici hava hareketleri bulutlanma ve yağışı getirir.
B de ise Güneşlenme süresi: eksen eğiliğine bağlı olarak yaz dönemini yaşayan yarımkürenin kutbuna  doğru gidildikçe artar ve kutup noktalarında gün uzunluğu 24 saattir. kutup noktasında bağıl nem scaklığın düşük olması nedeniyle yüksektir.


Kayıtlı
maki
Sürekli Üye
***

Performans: 47
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 134


« Yanıtla #9 : 15 Ekim 2011, 06:37:11 »

Guneslenme suresi fazladir olamaz cunku bunda anlatilmak istenen bulutlu gun suresinin az olmasidir. Yani yagmurlu gun sayisi az dolayisiyla yagmurlu gun sayisi az olan bir yerdr bulutlu gun sayisi az olup gunesli gun sayisi fazla olacaktir.
Kayıtlı
maki
Sürekli Üye
***

Performans: 47
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 134


« Yanıtla #10 : 15 Ekim 2011, 06:52:39 »

Hasanoglan adli kullanici arkadasim kutuplarda bagil nem nasil yuksek olabilir. Mesela antarktikada yuksektir mi diyorsunuz. Peki buralarda sicaklik 0 derecenin altinda nem alma kapasitesi hem dusuk hemde nem buz halinse havaya karisamiyor yani mutlak nem bu nedenden dolayi dusuk oluyor. Bu konunun tartisildigi topicide okudum fakat fikrim bilgim degismedi!! Sizde anlatir misiniz bilginizi rica etsem?
Ayrica kutup bolgeleri icin soguk col demiyormuyuz? Yillik yagis miktari 200 mm nin altinda iklim grafigini inceledigimizde yagisin ne denli az oldugunu gorebiliyoruz hal boyleyken bagil nem nasil yuksek diyebiliriz. Bagil nemi yuksek olsa yagis miktari da fazla olurdu :/
Kayıtlı
ihsancicek
VIP Üye
*****

Performans: 38
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 267


« Yanıtla #11 : 15 Ekim 2011, 09:24:02 »

Bir bilginin lise için farklı doğrulıkta üniversite için farklı doğrulukta öğretilmesi diye bir şey olamaz verilen sadece doğrunun düzeyidir. Lisede bazen öyle yanlış şeyler öğretiliyorki üniversitede göbeğiniz çatlasa düzeltemiyorsunuz  örneğin fön rüzgarındaki ısınmanın sürtünme ile olması gibi bir şey öğretiliyor bunu bir daha silmek çok zor oluyor. Bu nedenle öğrenciye liseye uygun bilginin öğretilmesi bazen üniversite düzeyindeki test sorularının sorulmayıp genel bilgiler ile yetinilmesidir. Çünkü bazı testler lise düzeyinin çok üstünde veya yanlış bilgiler içeriyor.

Kutuplarda mutlak nem düşük bağıl nem yüksektir. Çünkü sıcaklık düşerse hava doyma noktası sıcaklığına yaklaşır ve bağıl nem artar. Bağıl nemyüksek diye şakır şakır yağmur yağacaktır diye bir şey yoktur. Çok düşük halde yağış düşer çünkü bağıl nem yüksektir. Buharlaşma olması için suyun kaynama derecesine ulaşması gerekmez. 0 C'de buzdan 0'de buhar elde edileblir. Bu durum fizikte gizli ısı ile ifade edilir.

İklim konusu pek çok konuda fizik bilgisi ister eğer biz olayı fizik kuralları değilde kendi mantığımız çerçevesinde anlatmaya kalkarsak bol miktarda eleştri alırız. Örneğin bir meteoroloji mühendisi hocamız pek çok konuda eleştriler yapmakta ve bunları coğrafyacıların anlatmamaması gerektiğini adeta iklim konusunu okullarda meteorologların anlatmasını istemektedir. Bu durum acaba coğrafyayı kendimize göre anlatmakla ilgili olamaz mı? Kendimizi sorgulayıp liselerde daha ayrıntılı değil daha doğru öz bigi anlatmalıyız.
Kayıtlı
talip_mercan
Yeni üye
*

Performans: 0
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 39


« Yanıtla #12 : 15 Ekim 2011, 14:39:34 »

Bir bilginin lise için farklý doðrulýkta üniversite için farklý doðrulukta öðretilmesi diye bir þey olamaz verilen sadece doðrunun düzeyidir. Lisede bazen öyle yanlýþ þeyler öðretiliyorki üniversitede göbeðiniz çatlasa düzeltemiyorsunuz  örneðin fön rüzgarýndaki ýsýnmanýn sürtünme ile olmasý gibi bir þey öðretiliyor bunu bir daha silmek çok zor oluyor. Bu nedenle öðrenciye liseye uygun bilginin öðretilmesi bazen üniversite düzeyindeki test sorularýnýn sorulmayýp genel bilgiler ile yetinilmesidir. Çünkü bazý testler lise düzeyinin çok üstünde veya yanlýþ bilgiler içeriyor.

Kutuplarda mutlak nem düþük baðýl nem yüksektir. Çünkü sýcaklýk düþerse hava doyma noktasý sýcaklýðýna yaklaþýr ve baðýl nem artar. Baðýl nemyüksek diye þakýr þakýr yaðmur yaðacaktýr diye bir þey yoktur. Çok düþük halde yaðýþ düþer çünkü baðýl nem yüksektir. Buharlaþma olmasý için suyun kaynama derecesine ulaþmasý gerekmez. 0 C'de buzdan 0'de buhar elde edileblir. Bu durum fizikte gizli ýsý ile ifade edilir.

Ýklim konusu pek çok konuda fizik bilgisi ister eðer biz olayý fizik kurallarý deðilde kendi mantýðýmýz çerçevesinde anlatmaya kalkarsak bol miktarda eleþtri alýrýz. Örneðin bir meteoroloji mühendisi hocamýz pek çok konuda eleþtriler yapmakta ve bunlarý coðrafyacýlarýn anlatmamamasý gerektiðini adeta iklim konusunu okullarda meteorologlarýn anlatmasýný istemektedir. Bu durum acaba coðrafyayý kendimize göre anlatmakla ilgili olamaz mý? Kendimizi sorgulayýp liselerde daha ayrýntýlý deðil daha doðru öz bigi anlatmalýyýz.
İhsan hocamdan yine 10 numara bir açıklama.tşk.
Kayıtlı
bora
Uzman Üye
*****

Performans: 22
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 372



« Yanıtla #13 : 15 Ekim 2011, 17:04:39 »

Kendimizi sorgulayıp liselerde daha ayrıntılı değil daha doğru öz bigi anlatmalıyız.
      Özellikle yazının bu kısmını aldım. Aynen katılıyorum. Tabii sorgulayacak olanlar bu müfredatı, kitapları hazırlayanlar.
       Amaç Coğrafya kültürü oluşturmak olmalı. Bu hususta S.Öngör ve S.Erinç in yıllardır okutulan, her üç kitabını karıştırırsalar nasıl coğrafya kültürünün oluşturulacağını anlayabilirler.
Kayıtlı
Fatih Oğuz
VIP Üye
******

Performans: 45
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 568


« Yanıtla #14 : 15 Ekim 2011, 18:01:36 »

İhsan hocam size teşekkür ediyorum, yazılarınızdan istifade ediyorum.
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic