Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Asfalt ne zamandan beri kullanılmaktadır? Asfaltın tarihçesi!  (Okunma Sayısı 2151 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Köksal AYDIN
VIP Üye
******

Performans: 2935
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 5093



« : 23 Ocak 2009, 17:27:04 »


Arkadaşlar elime geçen bir yazıyı sizinle paylaşmak istiyorum.Asfaltın ne zamandan beri kullanıldığını anlatan güzel bir yazı...
  Asfalt" kelimesinin, tarih öncesi dönemde Akadlara ait bir terim olan "asfaltik"ten türetildiğine inanılmaktadır.Bu terim , Homerist Yunanlılar tarafından "sıkılaştırmak ya da sabitleştirmek" anlamında benimsenmiştir.
"Asfaltik" terimi daha sonra "asfalte (asphalte)" olarak Latince ve Fransızca'ya ve sonunda "asfalt (aspahalte)" olarak da İngilizce 'ye çevrilmiştir.Tarih öncesi geçmişinden bugüne değin , asfalt, nesnelerin bağlanması ,kaplanması ve geçirimsiz hale getirilmesi amacıyla bir bağlayıcı olarak kullanılagelmiştir.
Asfalt insanoğlunun en eski mühendislik malzemesi olup , uygarlığın ilk yıllarından bu yana kullanılmıştır.Milattan önce 6000 civarında Sümerya' da, asfalt üretimi ve kullanımı gerçekleştiren bir gemi inşa endüstrisi
bulunmaktaydı.Babil Kulesinin de bir örnek teşkil ettiği ziguratların (tapınak kuleleri ) inşasında asfalt harç malzemesi olarak kullanılmıştır.
Sodom ve Gomore şehirleri yakınında, büyük çaplı bir asfalt üretimi gerçekleştirilmiştir. Asfalt Mısırlılar tarafından milattan önce 2600 tarihine kadar uzanan bir geçmişte yalıtım malzemesi olarak kullanılmıştır.Perslerde ise asfalt (mumiya) kelimesinden günümüzdeki mumya kelimesi türetilmiştir.Tarih öncesi dünyada, asfalt, blokların inşasında ve kaplanmasında, gemilerin kalafatlanmasında ve çeşitli uygulamalarda geçirimsizlik amacıyla geniş bir uygulama alanına sahip olmuştur. Bu erken asfaltlar doğal olarak ortaya çıkmış olup, jeolojik tabakalardan
hem yumuşak ,kolay işlenebilir "harçlar" olarak hem de sert, kayaç formasyonlarında siyah sert damarlar şeklinde bulunmuştur. Yumuşak asfalt malzemesinin tipik örnekleri, Trinidad Adasındaki Trinidad Asfalt Gölü,
Venezuela' daki Bermudez Asfalt Gölü ile Batı Kanada'daki yaygın "katran kumları"nda yer almaktadır.Bu "yumuşak asfalt" ürünleri doğal asfaltlar  olarak nitelendirilmiş olup bu yüzyılın ilk zamanlarına dek yaygın şekilde
kullanıla gelmiştir. 1900'lü yılların ilk zamanlarında, ham petrolden rafinaj yöntemleri ile asfalt üretiminin keşfi ile otomobillerin gittikçe büyüyen popülaritesi genişleyen bir endüstri dalının ortaya çıkmasına sebep olmuştur.Düzgün, modern yolların yapımında ve daha birçok uygulama alanlarında asfalt ucuz ve tükenmez bir kaynak olarak ortaya çıkmıştır.
Asfalt kaplama endüstrisi belirmeye başladıkça, asfaltın fiziksel özellikleri ile karakterinin belirlenmesi ihtiyacı söz konusu olmuştur. Asfalt yol kaplamalarının dayanıklı ve güvenilir olmasının sağlanması için, 1900' lü yılların başında çok sayıda deney ve yöntem geliştirilmiştir. Asfalt kaplama karışımlarının tasarlanmasındaki ilk bilimsel yaklaşım
muhtemelen agrega boşluklarına dayalı olarak asfalt içeriğinin saptanması yöntemidir.
Dizayn numunelerinin arazideki performansı temsil edebilmeleri için, istenilen boşluk ve asfalt oranlarının elde edilmesinde sıkıştırılmış numunelere ihtiyaç duyulmuştur. 1920 ' li yılların ortalarında, Asfalt Enstitüsü'nden F.C. Field ile Prevost Hobbard tarafında sıkıştırılmış bir asfalt karışımının fiziksel özelliklerinin değerlendirilmesi konusundaki en eski yöntemlerden biri geliştirilmiştir.Ampirik Hubbard-Field deneyi zımbalama-kayma tipi yükleme ile bir karışımın stabilitesini belirlemiştir. Francis Hveem, sıkıştırılmış asfalt karışımlarının stabil olmasını ve fazla
asfaltı kusmasını sağlamak amacıyla 1930 yılında başka bir deney geliştirmiştir. Hveem yönteminin ilkeleri üç eksenli basınç deneyi ve agreganın yüzey alanı ile saptanan bir asfalt içeriği tahminine dayanmaktadır.Hveem metodu günümüzde hala kullanılmaktadır. II. Dünya Savaşının patlak vermesiyle, askeri havaalanlarının uygun şekilde inşası ve tasarımı için basit bir deneyin gerçekleştirilmesi gereksinimi doğmuştur.Bruce Marshall tarafından, ağı uçak tekerleği yüklerine karşı koyabilmek amacıyla arzu edilen kıvam ve asfalt içeriğinin saptanması
amacıyla bir karışım dizayn yöntemi düşünülmüştür. Marshall yöntemi tatminkar düzeyde tasarım kriterleri getirmiştir. Günümüzde, bu ampirik yöntem dünya genelinde yaygın şekilde uygulama görmektedir.ALINTI
Kayıtlı

1996'da, şampiyonluk kaçtığında
Bu kadar yaklaşmışken "olamaz" dedi,
Ve kendini incir ağacına astı...
Daha 12 yaşındaydı Mehmet DALMAN!
Şimdi 24 oldun Mehmedim
Ve biz yine yaklaştık...

Çocuklarımızın ayaklarına batan dikenler, ya ektiklerimizdir ya da sökmediklerimiz...


TRAP ZONE
OSL
Yeni üye
*

Performans: 10
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 43



« Yanıtla #1 : 23 Ocak 2009, 17:31:32 »

qzL paylasım tşk...  :Smiley :Smiley Cool Cool
Kayıtlı

{---İnSaN YeNiLİNCe DeĞiL PeS eD!nCe TüKeNiR---}
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic